Regjeringen foreslår å bevilge 8.741,5 mill. kr til investering og planlegging av jernbaneinfrastruktur. Bevilgningsforslaget er 2 364,7 mill. kr lavere enn saldert budsjett 2025. Samlet legger regjeringen opp til at det skal bli brukt 11,0 mrd. kr til investeringer i 2026. 1,7 mrd. kr kommer fra Bane NORs likviditetsbeholdning.
Regjeringen foreslår i tillegg å øke bevilgningene til vedlikehold og fornyelse med 1,0 mrd. kr.
– Dette forslaget er i tråd med våre innspill til Nasjonal transportplan 2025-2036 om å prioritere vedlikehold og fornyelse av jernbanen. En milliard kroner er et viktig bidrag for at vi kan fortsette arbeidet med å bedre driftsstabiliteten, sier Agnete Johnsgaard-Lewis, konsernsjef i Bane NOR.

Agnete Johnsgaard-Lewis, konsernsjef i Bane NOR.
Aksel Jermstad, Bane NORVedlikeholdsetterslepet er stort, og det vil være behov for satsing på vedlikehold og fornyelse i flere år fremover. Bevilgninger til vedlikehold og fornyelse er derfor viktig for jernbanen i et langsiktig perspektiv. Infrastrukturen er gammel og sliten, og mer ekstremvær gjør jernbanen enda mer sårbar for feil som fører til stans i togtrafikken.
– Regjeringen foreslår å videreføre igangsatte investeringsprosjekter. Vi ser imidlertid at forslaget innebærer lavere rammer enn saldert budsjett for 2025, noe som kan få konsekvenser for investeringsprosjektene på lengre sikt dersom det ikke bevilges mer midler til investeringer i fremtiden, sier Johnsgaard-Lewis.
Regjeringen foreslår i tillegg en oppgradering av Hamar stasjon, og videreføring av planlegging av flere større prosjekter som nytt dobbeltspor mellom Haug-Seut på Østfoldbanen og mellom Stokke og Sandefjord på Vestfoldbanen.
Statsbudsjettet og Bane NOR
Bane NOR får ikke tildelt midler direkte fra statsbudsjettet, men gjennom avtaler med Jernbanedirektoratet. Disse avtalene bygger på rammene som Samferdselsdepartementet får i budsjettet.
Regjeringens forslag skal nå behandles og forhandles om i Stortinget. Det endelige statsbudsjettet vedtas i desember.