En mann har vært savnet etter skredet lørdag 30. august. Fredag 12. september om ettermiddagen ble han som etter all sannsynlighet er den savnede, funnet.
– Vi er takknemlige for at vår samarbeidspartner som omkom i raset ved Nesvatnet, er funnet. Vi retter en stor takk til alle som har bidratt utrettelig i arbeidet med søket siden raset gikk, slik at de pårørende nå kan få ro. Våre tanker og dypeste medfølelse går til den omkomnes familie, pårørende og kolleger i denne krevende tiden. Den omkomne har bidratt med verdifull kompetanse og engasjement hos oss, og vil bli minnet med stor respekt og takknemlighet, sier Bettina Sandvin, konserndirektør for Utbygging i Bane NOR.
Området er frigitt av politiet
Politiet har nå frigitt området, og Bane NOR har overtatt det. Vi har sikret området slik at uvedkommende ikke kommer seg inn. Arbeidet med å rydde opp det som er av maskiner og annet utstyr i skredgropa, starter så snart som mulig. Deretter skal vi gjøre geotekniske vurderinger av området før vi bygger opp igjen jernbanen ved Nesvatnet.
Hendelsen ble varslet klokken 08.43 lørdag 30. august. Politiet opplyste lørdag ettermiddag at én person var savnet og antatt omkommet. Se informasjon hos politiet(åpnes i ny fane).
– Berører oss sterkt
I samband med bygging av et nytt kryssingsspor pågikk det anleggsarbeid i regi av Bane NOR da skredet inntraff om morgenen lørdag 30. august. Mannen som har omkommet var ansatt i det danske firmaet Niras AS som prosjekterer utbyggingen, og han deltok i Bane NORs byggeledelse på prosjektet.
– Først og fremst er dette en tragisk hendelse som berører oss sterkt. Våre tanker går til de pårørende og de som er berørt av hendelsen, sa konstituert konsernsjef Jon-Erik Lunøe i Bane NOR samme dag.
I første fase var Bane NORs fokus å håndtere hendelsen, bistå nødetatene og ta vare på medarbeiderne som er berørt. Bane NOR satte beredskapsledelse på alle nivåer.
Det kan ikke utelukkes at raset har en sammenheng med Bane NORs arbeider på stedet, men det er for tidlig å fastslå hva som forårsaket raset. Hendelsen vil bli etterforsket av politiet, og i tilllegg vil Arbeidstilsynet og Bane NORs undersøkelses- og analyseenhet gjøre undersøkelser.
– Det er mye kvikkleire i Norge og det er ikke uvanlig å bygge på kvikkleire. Vi gjør selvsagt grundige undersøkelser før vi setter våre prosjekter. Når vi skal jobbe i et område med kvikkleire, så følger vi det regelverket som gjelder for å sikre og stabilisere grunnen, sier Lunøe.
Tar vare på medarbeiderne
– Det å ta vare på våre ansatte og andre som jobber på prosjektet, er første prioritet for oss nå. Bedriftshelsetjenesten er påkoblet, og vi har fått bistand fra krisepsykolog, sier prosjektsjef Ingunn Skaufel i Bane NOR, som legger til at det også vil bli tett oppfølging videre framover.
– Folk kan reagere ulikt på slike hendelser. Vi er opptatt av at ingen skal gå med tanker de ikke får bearbeidet, sier hun.
Veg og bane stengt inntil videre
For Trønderbanen melder SJ Norge at de kjører tog som normalt mellom Trondheim og Åsen. Fra Åsen til Steinkjer settes det opp buss for tog. Noen morgen- og ettermiddagsavganger blir innstilt.
Dagtogene mellom Trondheim og Bodø, samt togene mellom Mo i Rana og Trondheim innstilles og erstattes med buss for tog på hele strekningen. Togene mellom Mosjøen og Bodø skal gå som normalt når pågående arbeid mellom Bjerka og Mo i Rana er avsluttet.
Se mer informasjon hos SJ Nord(åpnes i ny fane)
Les trafikkmeldinger hos Bane NOR
Alle reisende anbefales å sjekke sj.no eller Entur (åpnes i ny fane)for planlegging av sine reiser.
E6 er også stengt ved rasstedet. Se informasjon hos Statens vegvesen(åpnes i ny fane).

Den 1. september var samferdselsminister Jon-Ivar Nygård på skadestedet sammen med avdelingsdirektør Ruth Myklebust fra Statens vegvesen (t.v.) og utbyggingsdirektør Bettina Sandvin fra Bane NOR Foto: Anne Kirkhusmo, Bane NOR