Skredet gikk mellom Hell og Gudå på Meråkerbanen fredag 7. november. Geologer har vært på plassen og aktivt bistått i arbeidet med å sikre området siden skredet gikk. Flere løse fjellpartier har blitt sprengt ned, både på siden og i bakkant av skredet. Det er etablert sensorovervåkning av fjellsiden for kontinuerlig kontroll.
Etter grundige undersøkelser ser vi behov for å sprenge et større parti av fjellsida enn først antatt. Dette er fjellmasse som raste ut på 1940-tallet og har ligget i ro siden den gang. Skredet i november traff delvis dette tidligere utraste partiet, og etter geologiske undersøkelser ser vi nå behov for å fjerne dette fjellpartiet.
– Det er beklagelig for de reisende at det tar lenger tid enn antatt å åpne strekningen forbi skredet, men sikkerhet er vår høyeste prioritet, og det er ikke forsvarlig å åpne strekningen før nødvendige sikringstiltak er fullført, sier Kristine Jessen, regiondirektør i Bane NOR.
Etter sprengingen vil arbeidet bestå av fjellsikring og massetransport. Deretter setter vi i stand sporet og kontaktledningsanlegget og kan åpne for trafikk. Noe arbeid vil fortsette etter at trafikken er i gang.
– Vi er avhengig av stabilt vær for å kunne jobbe effektivt. Dersom det kommer mye snø, vil det påvirke framdriften i fjellsikringsarbeidet, understreker Jessen.
SJ kjører buss for tog på strekningen, og bussene vil korrespondere med videre tog fra Storlien.
Alle reisende anbefales å sjekke sin avgang hos SJ Nord(åpnes i ny fane) eller Entur(åpnes i ny fane) for planlegging av reisen.
