Arbeidet med å utbedre skadene på jernbanen foregår i et svært krevende, bratt og rasutsatt område, og sikkerheten til de som jobber i området er vår høyeste prioritet. Før vi kan sette en konkret åpningsdato, må fjellsikringen være gjennomført og området være vurdert som trygt. I den fasen vi er i nå, må vi blant annet trekke oss ut av området når det kommer nedbør på grunn av fare for nye ras. Når vi har sikret området kan vi starte arbeidet med å gjenoppbygge jernbanen på rasstedene.
Det var lørdag 19. juli at Raumabanen og E136 ble rammet av et jordras i området ved Verma stasjon. Raset traff jernbanen på to steder, og førte til at togtrafikken mellom Dombås og Åndalsnes ble stengt. SJ Norge kjører buss for tog på strekningen.
Hva skjedde?
Raset ble utløst av styrtregn med store nedbørsmengder over tregrensen under fjellet Bjørnhammeren. Massene traff både den øvre og nedre delen av jernbanen ved Verma stasjon samt E136. Området er fortsatt ustabilt, og geologer fra både Bane NOR og Statens vegvesen vurderer det som rasutsatt – særlig ved mer nedbør.
Raset traff jernbanen på to steder
Raumabanen går gjennom krevende terreng i Romsdalen. Ved Verma stasjon benyttes en spiralformet vendetunnel for å håndtere høydeforskjellen. Det betyr at toget passerer samme område to ganger – én gang på vei inn i tunnelen og én gang på vei ut. Derfor ble banen truffet to steder av samme ras.
Et komplekst arbeid
Å sikre og gjenoppbygge området er et svært komplekst prosjekt som involverer fagområder som bl.a. geologi, geoteknikk, hydrologi og jernbaneinfrastruktur. Snøhetta Anlegg er entreprenør, og Norconsult er rådgiver i arbeidet. Fjellsikringen utføres av Korsvoll Entreprenør og Nordisk Fjellsikring.