Lørdag 19. juli ble Raumabanen og E136 ble rammet av et jordras i området ved Verma stasjon. Raset ble utløst av styrtregn med store nedbørsmengder over tregrensen under fjellet Fugleleikhøa.
Siden da har det pågått intenst arbeid for å snarest mulig åpne strekningen for trafikk.
– En formidabel innsats fra våre samarbeidspartnere og egne ansatte i kombinasjon med godt vær, har gjort at arbeidet med å gjenopprette infrastrukturen har gått raskere enn tidligere antatt. Dette til tross for krevende forhold. Nå er vi svært glad for å kunne åpne Raumabanen allerede 6. oktober, sier Kristine Jessen, regiondirektør for Drift og vedlikehold i Bane NOR.
Selv om gods- og persontrafikken gjenopptas 6. oktober, vil det være anleggstrafikk på strekningen før ordinær trafikk starter.
Fortsetter med sikringsarbeid
Arbeidet med å gjenåpne banen har dreid seg om å sikre fjellsida mot nye ras, bygge opp jernbaneteknisk infrastruktur som skinner og sviller og andre konstruksjoner som murer, stikkrenner og dreneringsanlegg.
Noe sikringsarbeid fortsetter etter at banen er åpnet for trafikk. Arbeidet vil ikke påvirke trafikken.
– Denne hendelsen har vært krevende for lokalmiljøet og for togselskaper for person og godstransport. Vi er derfor glade for at vi kan åpne strekningen for trafikk igjen tidligere enn antatt, sier Kristine Jessen.