Skredet gikk mellom Hell og Gudå på Meråkerbanen fredag 7. november. Geologer kartlegger området, og vi har sprengt deler av det øverste fjellpartiet for å fjerne løse steiner. Det er etablert sensorovervåkning av fjellsiden og en dronestasjon for kontinuerlig kontroll.
– Sikkerheten for de som jobber på stedet er vår høyeste prioritet. Vi tar hensyn til værforholdene når vi utfører arbeid, og vinterværet kan påvirke fremdriften. Vi jobber så raskt vi kan innenfor trygge rammer, sier Elling Halseide, strekningssjef for Meråkerbanen.
Når kartleggingen er ferdig skal vi sikre fjellsiden før vi til slutt kan rydde banen og åpne for trafikk. Slik det ser ut nå, vil sikring- og oppryddingsarbeidet pågå frem til slutten av januar. Vi oppdaterer status og prognose når vi har oversikt over omfanget på sikringstiltakene.
Elektrifisering av banen
Elektrifiseringen av Trønder- og Meråkerbanen(åpnes i ny fane) er en av de største investeringene i Trøndelag på mange år. Prosjektet legger til rette for mer miljøvennlige og moderne tog med større kapasitet, også for gods, samt sømløs overgang ved grensen til Sverige.
– Mens togene kjører elektrisk mellom Trondheim og Hell fra 15. desember, må åpningen av elektrisk bane på Meråkerbanen dessverre vente til banen er ryddet etter skredet. Deretter gjenstår det noe testing av anlegget. Vi jobber alt vi kan for å komme i mål så fort som mulig, og beklager ulempene dette måtte medføre, sier Halseide.
SJ kjører buss for tog på strekningen, og bussene vil korrespondere med videre tog fra Storlien.
Alle reisende anbefales å sjekke sin avgang hos SJ Nord (åpnes i ny fane)(åpnes i ny fane) eller Entur (åpnes i ny fane)(åpnes i ny fane) for planlegging av reisen.
