Arbeidet på strekningen starter tidlig om morgenen lørdag 30. august, kl. kl. 0420 og avsluttes innen mandag 1. september kl. 0600. Tiltakene er en kombinasjon av vedlikeholdsinspeksjoner, nødvendig vedlikehold og forberedende arbeid for kommende tiltak.
- Vi jobber intensivt gjennom hele helgen med å bytte sviller, skifte sporveksler, bytte og utbedre stikkrenner, utføre utbedringer og avsluttende arbeider på kontaktledningsanlegget mellom Trondheim og Stjørdal samt annet viktig vedlikehold. Alle aktivitetene bidrar til at togtilbudet blir bedre, mer punktlig og at både mennesker og gods kan reise raskere og miljøvennlig på jernbanen, sier Kristine Jessen, regiondirektør i Bane NOR.
Bane NOR gjennomfører kontinuerlig vedlikeholdsarbeid på jernbanen. Det er likevel helt nødvendig med intensive arbeidshelger for å gjennomføre tilstrekkelig vedlikehold og større oppgaver som er tidkrevende.
Denne helgen er særlig viktig for prosjektet på Verdal stasjon, som er en del av storsatsningen Kapasitetsøkende tiltak (KTT). Vi får startet det avsluttende arbeidet som vil pågå fram mot årsskiftet.
- Vi utnytter alltid ledig tid mellom togene for å gjøre vedlikehold. Vi får gjort mye, men noen helger i året er vi avhengige av å stenge sporet for togtrafikk for å gjøre nødvendige tiltak på en enda mer effektiv og driftssikker måte, sier regiondirektør Jessen.
Mangel på busser for tog
Vedlikeholdsarbeidet som utføres er med på å gi et bedre togtilbud. Dessverre er det mangel på tilgjengelige busser i regionen denne helgen. Persontogoperatøren, SJ Norge, vil derfor ikke kunne tilby det antallet busser det er behov for ved hver avgang.
AtB har forsterket sitt tilbud denne helgen, så reisende oppfordres til å benytte deres tilbud så langt det er mulig samt å finne alternative reisemåter. Vi oppfordrer de reisende til å sjekke SJ Norges apper eller hjemmesider for detaljer om alternativ transport.
SJ Norge: Viktig informasjon til våre kunder på Trønderbanen - SJ Norge(åpnes i ny fane)
Ikke gå i sporet
Vi minner om at det er farlig og forbudt å ferdes i, eller i nærheten av jernbanespor og høgspenningsanlegg. Selv om den vanlige togtrafikken er innstilt, kan det komme arbeidstog når som helst.
Jobber noen steder døgnet rundt
Det er et variert arbeid som skal utføres. Av hensyn til togtrafikken er periodene vi stenger jernbanen for å gjennomføre arbeid ikke lengre enn høyst nødvendig. Derfor jobber vi noen steder døgnet rundt. Vi prøver så langt det lar seg gjøre å unngå de mest støyende arbeidene på nattestid. Dersom du er nabo til arbeidet og blir spesielt berørt, blir du kontaktet av oss i Bane NOR med tilbud om alternativ overnatting.

Det utføres vedlikehold ulike steder på strekningen Trondheim S-Steinkjer. Foto: Ola Grendahl, Bane NOR
Her skal vi jobbe
Under ligger det en oversikt over noen av stedene der vi skal jobbe gjennom helgen 30.08 til 01.09:
- Trondheim S-Stjørdal: Arbeid med kontaktledningsanlegget. Dagtid.
- Leangen stasjon: Bytte sporveksler. Døgnkontinuerlig.
- Vikhammer stasjon: Sville og skinnebytte. Døgnkontinuerlig.
- Hell stasjon: Arbeid med sporveksler. Døgnkontinuerlig.
- Ranheim-Hommelvik: Etterarbeid med store maskiner (SPOT). Døgnkontinuerlig.
- Skatval-Langstein: Bytte stikkrenner, stabilisere spor, annet vedlikehold. Døgnkontinuerlig.
- Langstein stasjon: Svillebytte, pakke spor, generelt sporvedlikehold. Døgnkontinuerlig.
- Langstein-Rognlan: Svillebytte, pakke spor, bytte stikkrenner, stabilisere spor, annet generelt vedlikehold. Døgnkontinuerlig.
- Verdal stasjon: Starter arbeid med riving av mellomplattformen. Døgnkontinuerlig.
- Steinkjer stasjon: Sville- og sporvekselbytte, diverse vedlikehold. Døgnkontinuerlig.