Den nye togparkeringen skal gi best mulig utnyttelse av kapasitet, bedre driftsløsninger og ivareta fremtidige behov - for at flere skal ta mer tog.
– Vi skal legge til rette for hensetting av nye fjerntog – en viktig brikke for fremtidens togtilbud. Vi ser frem til en hektisk og produktiv periode da hensettingsanlegget skal stå ferdig i 2028 når de nye togene kommer, sier prosjektleder i Bane NOR Torben Trogstad i Bane NOR.
Tiltaket innebærer:
- Samling av servicefunksjoner: Rengjøring, vannpåfylling og septiktømming på ett sted – med HMS i fokus.
- Effektive løsninger: Ramper og løfteanordninger som gir tryggere og enklere arbeidsprosesser.
- Renhold og vedlikehold: Anlegg for utvendig vask og grafittifjerning for rene og driftssikre tog.
- Oppgradering av tekniske funksjoner: Bedre belysning og økt sikkerhet på banegården.
– Hensettingstiltaket i Stavanger er viktig for å styrke togtilbudet i regionen, sikre punktlighet og gi rom for økt kapasitet, inkludert flere togavganger og bedre håndtering av vedlikehold, sier Trogstad.
Hensettingstiltakene er en del av en større prosjektpakke som skal gi flere og lengre tog på Jærbanen.

Lagbilde: Bak f.v. oppdragsleder Norconsult Kjetil Nyseth, prosjekteringsleder Norconsult Håkon Berg Skjelbred , elkraft og tele Norconsult Marius Marvin, prosjektstyrer Bane NOR Frode Jacobsen, kontraktsrådgiver Bane NOR Erik Høines, prosjektleder Bane NOR Torben Trogstad
Foran f.v.: arealplan Bane NOR Henrik Søfteland Iversen, delprosjektleder offentlig plan Bane NOR Maren J. Kirkebøen, offentlig plan Norconsult Espen Utne, dokumentstyrer Norconsult Andrine Sveggen Jørstad, dokumentstyrer Bane NOR Mona Bersaas.
Foto: Bane NOR