Også i sommer har vi jevnlig fått beskjed om folk i sporet. Nå er vi lei av at folk bryter loven og setter seg selv i livsfare.
- Vi har planoverganger der du kan krysse sporet på sikkert vis. Å gå over eller i sporet andre steder er både ulovlig og livsfarlig. Folk må ta seg sammen! sier en oppgitt konserndirektør for Etterlevelse og sikkerhet i Bane NOR, Gunhild Synnestvedt.
Jernbanesporet er alltid et forbudt sted for allmenheten, fortsetter sikkerhetssjefen i Bane NOR:
- Toget kan være livsfarlig. Bruk planoverganger hvis du må krysse toglinja, og husk at også der må du være årvåken. Stopp, se og lytt for å ikke ta unødvendige sjanser, uansett om du er i bil eller på beina.

Gunnhild Synnestvedt, konserndirektør Etterlevelse og Sikkerhet i Bane NOR. Foto: Aksel Jermstad, Bane NOR
Toget vinner alltid
Et tog veier flere hundre tonn og beveger seg raskt og stille. Når noen befinner seg i sporet, er det ofte for sent å reagere, selv om lokføreren har sett dem.
Synnestvedt forteller at toget kan bruke opptil én kilometer på å stoppe, og har ingen mulighet til å svinge unna. Går du i sporet, har du derfor veldig kort tid å reagere på. Hvis du i tillegg snubler, så har du ingen sjanse til å overleve hvis det kommer et tog. Det er ikke verdt de meterne du sparte på å ikke gå til nærmeste godkjente krysningsplass, sier Synnestvedt.
- Du tror kanskje du vet når neste tog kommer, men toget kan være forsinket, og det kjører tunge godstog mellom avgangene. Selv når vi har stengt for å jobbe i sporet kjører vi arbeidstog som også bruker lang tid på å stoppe. Det er aldri trygt å gå i sporet.
Syv ganger om dagen
Tidligere i sommer advarte Bane NOR turgåere på Hjerkinn. De siste dagene har vi fått rapporter om folk i sporet på Kongsvinger, ved Jessheim og til og med i kulverten på Gardermoen. Til sammen har vi fått rapport om 270 personer i sporet siden skoleferien startet. Det er syv ganger om dagen.
Unnskyldningene er alt fra en som «bare» skulle hente en fotball som havnet i sporet, ungdommer som tar en snarvei hjem, fotturister som vil spare penger på bom eller parkering og folk som skal plukke bringebær eller posere for kamera.
- Ingenting er verdt å miste livet for. Det er flere hendelser med berusede folk, men de fleste er helt edru når de leker med livet på denne måten, forteller Synnestvedt.
De banene der det er flest hendelser er Nordlandsbanen, Sørlandsbanen og Hovedbanen. Stasjonen med flest folk i sporet er Oslo S. Her måtte vekterne til og med vekke en som hadde lagt seg til å sove i sporet i sommer.

To menn går i jernbanesporet, noe som både er livsfarlig og ulovlig. Foto: Håkon Eggen, Bane NOR
Konsekvenser for andre
Folk i sporet leker ikke bare med livet sitt. De skaper problemer for andre, også.
- All togtrafikk stanses hvis vi har mistanke om folk i sporet, forteller Gunhild Synnestvedt i Bane NOR.
– Liv og helse kommer alltid først. Så det at du tar en snarvei eller skal tøffe deg for en venn betyr at alle andre blir sittende fast på toget til vi vet at du er ute av sporet. Det er unødvendig.
Forsinkelser er en ting, men kanskje enda verre er det du gjør med lokfører. Det er ikke bare familie og venner som må leve med det om du tok en sjanse og det gikk galt. Også lokføreren må leve med det resten av livet.
- Å kjøre på et menneske er ikke noe du kommer over. Selv om jeg vet at jeg ikke kan stoppe i tide, er det en ekstremt stor belastning, sier lokfører i SJ, Martin Hunstad Hagen.
– Det er en myte at folk ser toget og kommer seg over i tide. Vi har sett gang på gang at det ikke stemmer, forteller han, og oppfordrer alle til å holde seg unna sporet.
Foreldrene må ta ansvar
I sommer har Bane NOR og SJ sett at flere og flere barn leker og sykler i og ved sporet. Dette er helt uforståelig og vitner om en manglende forståelse for hvor farlig det er.
- Foreldre må ta ansvar og snakke med barna sine om at dette er farlig. Lek på sporet skal ikke skje. Alle barn bør vite at det er både ulovlig og livsfarlig, avslutter Gunhild Synnestvedt.