– Arendalsuka er en verdifull arena for å dele innsikt, utfordre etablerte sannheter og lytte til andre aktører i sektoren, sier Irene Johansen, leder for samfunns- og myndighetskontakt, Bane NOR.

F.v.: Marius Martinsen Vatvedt, seniorrådgiver myndighetskontakt, Bane NOR, Connie Nyhaven, prosjektdirektør, Bane NOR, Hans Olav Sundfør, ordfører i Lillehammer, Tormod Losnedal, ordfører i Stavanger, Kjell Arne Hermansen, ordfører i Drammen, Cecilie Pind, ordfører i Nordre Follo. Ordfører i Moss, Simen Nord, og Martin Østtveit-Moe, statssekretær i Kommunal- og distriktsdepartementet deltok også i samtalen, men er ikke med på bildet. Foto: Synne Gevoll Østerlie, Bane NOR
Mer jernbane for pengene
Tirsdag 12. august arrangerte vi seminaret «Kan økt samhandling og innovasjon bidra til høyere effektivitet i bygging og vedlikehold av jernbanen?»
Her diskuterte vi hvordan bedre samarbeid og bruk av ny teknologi kan gi mer jernbane for pengene, og konserndirektørene våre for henholdsvis drift og vedlikehold, Henning Bråtebæk, og utbygging, Bettina Sandvin, deltok sammen med Entreprenørforeningen - Bygg og Anlegg (EBA)(åpnes i ny fane) og Rådgivende Ingeniørers Forening (RIF)(åpnes i ny fane).
– Vi må tørre å tenke nytt og jobbe tettere sammen. Effektivitet handler ikke bare om tempo, men også om kvalitet og bærekraft, sa Sandvin.

Bettina Sandvin, konserndirektør utbygging, Bane NOR. Foto: Synne Gevoll Østerlie, Bane NOR
Punktlighet er fortsatt et kjernekrav
Onsdag 13. august fulgte vi opp med seminaret «Har jernbanesektoren skrotet punktlighetsmålet?» i Samferdselsteltet.
– Punktlighet er avgjørende for tilliten til jernbanen. Samtidig ser vi at folk aksepterer noen minutters forsinkelse hvis det gir dem flere avganger og et bedre togtilbud, sa Jon-Erik Lunøe, konstituert konsernsjef, Bane NOR.
Leder for punktlighet og analyse i Bane NOR, Roger Wold, gikk grundig gjennom hva som påvirker punktligheten og hva som skal til for å bedre den, og viste til at norsk jernbane er mer punktlig enn den svenske.
Det var enighet mellom sektoren og politikerne om at vi ikke skroter punktlighetsmålet – det må vi strekke oss etter.

Roger Wold, leder for punktlighet og analyse, Bane NOR. Foto: Synne Gevoll Østerlie, Bane NOR
Politisk retning og sektorens fremtid
Vi arrangerte også seminaret «Hva vil valgresultatet ha å si for jernbanesektoren?».

F.v.: Irene Johansen, leder myndighetskontakt, Bane NOR, Jon-Erik Lunøe, konsernsjef, Bane NOR, Øystein Risan, administrerende direktør, Norske Tog, Christel Borge, administrerende direktør, Entur, Knut Sletta, jernbanedirektør, Jernbanetilsynet, Gro Bakstad, konsernsjef, Vy. Foto: Synne Gevoll Østerlie, Bane NOR
Utgangspunktet for debatten var partienes programmer. Mens venstresiden ønsker mer statlig styring og færre selskaper, vil høyresiden videreføre jernbanereformen.
Administrerende direktør i Spekter(åpnes i ny fane), Anne Kari Bratten, hadde et kort innspill til politikerne der hun avsluttet med «husk - tog som står beveger velgerne».
Topplederne i sektoren oppfordret politikerne til å gi jernbanen arbeidsro og tid til å få dagens organisering til å fungere.

Punktlighet, knutepunkter, bygging, vedlikehold og politiske valg og jernbanen ble flittig diskutert under Arendalsuka 2025. Foto: Synne Gevoll Østerlie, Bane NOR
Relaterte saker
Ny konsernsjef i Bane NOR
Styret i Bane NOR ansetter Agnete Johnsgaard-Lewis som ny konsernsjef i Bane NOR. Hun har i mange år hatt forskjellige stillinger i Shell og starter i jobben 1.9.25.

Hva vil valgresultatet bety for jernbanesektoren?
Og har sektoren skrotet punktlighetsmålet? Dette er noen av spørsmålene vi stiller når Arendalsuka går av stabelen fra 11. august. Bane NOR inviterer til flere dagsaktuelle seminarer som setter søkelyset på viktige spørsmål for norsk jernbane.

Bane NOR vertskap for europeisk ERTMS-samling
For å få til ein felles jernbane i Europa, må me ha eit felles signalsystem. I midten av juni møttest representantar frå 12 europeiske land i Oslo for å diskutera vegen vidare for det.

Vi er ikke i mål, men på rett spor
Det er gledelig å kunne slå fast at det aldri før har vært flere tog i rute i Norge enn i dag.
