Prosjektet innebærer bygging av et helt nytt kontaktledningsanlegg med autotrafosystem, også kalt KL-AT. Dette er en investering på over én milliard kroner, og markerer et viktig steg mot en mer robust og driftssikker jernbane.
– Dette er ikke bare en teknisk oppgradering, det er et viktig bidrag til bedre trafikkavvikling, økt punktlighet og en mer forutsigbar reisehverdag for de reisende, sier prosjektsjef Arne Bujordet i Bane NOR.
Mer stabil trafikk – færre feil
Dagens kontaktledningsanlegg er fra 1939 og har lenge vært modent for utskifting. Slitasje og aldring gjør det mer sårbart for feil, særlig i møte med ekstremvær som sterk vind, ising og lyn.
– Når vi fornyer KL-AT, reduserer vi risikoen for slike feil betraktelig. Det betyr færre driftsavbrudd og mindre behov for akutte utrykninger – noe som igjen gir en mer stabil togtrafikk, forklarer Bujordet.
Klart for fremtidens tog
Det nye KL-AT-systemet gir høyere kapasitet, mindre spenningsfall og tap, og gjør det mulig å kjøre tyngre tog. Det gir også mulighet for å kontrollere kontaktledningsanlegget uten å bryte den elektriske kretsen, noe som reduserer behovet for å stanse togtrafikken ved kontroll av kontaktledningen.
– Det gjør at togene kan kjøre mer stabilt, og at vi er bedre rustet til å håndtere både økt trafikk og nye togtyper med høyere effektbehov. Dette er avgjørende for å møte fremtidens mobilitetsbehov, sier Bujordet.
Nattarbeid og hensyn til naboer
Arbeidene foregår hovedsakelig om natten for å unngå å påvirke den ordinære togtrafikken på dagtid. Det benyttes blant annet boretog, og arbeidet vil kunne oppleves som støyende for naboer.
– Bor du nært nok på jernbanen, vil du få tilbud om alternativ overnatting på hotell i perioden arbeidene pågår i ditt område, sier Bujordet.
– Velkommen til Vennesla!
Lørdag 15. november klokken 10:30 -12:30 stopper boretoget på Vennesla stasjon.
– Bane NOR, sammen med entreprenør, ønsker alle nysgjerrige velkommen til Vennesla stasjon til å få et innblikk i hvordan vi jobber – og hvorfor dette prosjektet er så viktig for fremtidens togtrafikk på Sørlandsbanen. Vi serverer kaffe og noe å bite i til de fremmøtte, sier Bujordet.
Fakta om prosjektet
Strekning: Neslandsvatn – Kristiansand
Lengde: Ca. 150 km
Prosjektkostnad: Over én milliard kroner
Anleggstype: KL-AT (kontaktledning med autotrafosystem)
Byggeperiode: Pågår – ferdigstilles trinnvis
Gevinster: Økt kapasitet, færre feil, bedre punktlighet
Arbeidstid: Hovedsakelig natt (for å unngå togstands)
Tiltak for naboer: Tilbud om alternativ overnatting ved støy
