Bane NOR vertskap for europeisk ERTMS-samling
For å få til en felles jernbane i Europa, må vi ha et felles signalsystem. I midten av juni møttes representanter fra 12 europeiske land i Oslo for å diskutere veien videre for det.
- Nyheter og aktuelt
Publisert: 30. juni 2025 klokken 14:58

ERTMS Users group var samlet hos Bane NOR i juni. Foto: Marianne Henriksen, Bane NOR.
For 30 år bestemte EU at European rail traffic management system (ERTMS) skulle være standarden for signalsystem i jernbanen i Europa. ERTMS Users group (EUG) ble opprettet for å samle landene og arbeide for at systemet rulles ut mest mulig effektivt. EUG har kontor i Brussel og feirer i år sitt 30-årsjubileum.
Unikt i Norge
Hvert år samles toppledelsen i de europeiske ERTMS-programmene til generalforsamling i et av medlemslandene. I 2025 var det Norges tur.
– Vi har en fremtidsrettet arkitektur og programstruktur i Bane NOR som flere av våre europeiske kolleger ser til. Derfor ble vi også tildelt den europeiske Rail Trailblazer Award for noen år siden. Norge baner vei internasjonalt med våre valg, og blir virkelig lagt merke til. I tillegg har vi en topp moderne og unik campus på Nyland. Der driver vi opplæring, testing, utvikling og ombygging av tog som er helt unikt i europeisk sammenheng, forklarer Sverre Kjenne, administrerende direktør for EUG.
Kjenne var tidligere konserndirektør for digitalisering og teknologi i Bane NOR.

Sverre Kjenne, administrerende direktør for ERTMS User group. Foto: Aksel Jermstad, Bane NOR.
Les også: Bane NOR-ekspert hentet til europeisk samarbeid
En felles og fremtidsrettet arkitektur
Gjennom årene har det vist seg at ERTMS alene ikke er nok for å få til ønsket standardisering på tvers av land. Derfor har EU også satt i gang The System Pillar, som er et større arbeid gjennom EU Rail.
Målet med dette arbeidet er å skape en felles fremtidsrettet teknisk og operasjonell arkitektur for jernbanen i Europa. Et felles regelverk og systemdesign som alle land og aktører kan følge, også Norge.
For å få til dette må det ikke bare bli enighet om teknologi, men også om hvordan tog skal opereres, altså felles operasjonelle regler. Det handler om alt fra hvordan førere skal reagere i ulike situasjoner, til hvordan trafikk skal styres og koordineres.

ERTMS Users group besøkte Campus Nyland og trafikksentralen da de var i Oslo. Foto: Nina Aasmundsen, Bane NOR.

Foto: Nina Aasmundsen, Bane NOR.

Foto: Marianne Henriksen, Bane NOR
Deler erfaringer og løsninger
I dette arbeidet spiller EUG en nøkkelrolle, som koordinator og brobygger mellom infrastruktureiere i ulike land.
Samarbeidet sørger for at ulike behov og erfaringer blir tatt med i utviklingen av det nye felleseuropeiske systemet. Kostnadseffektivitet står høyt på agendaen i alle landene, og på dette området er det mye erfaring å hente fra land som er i ulike faser.
– Selv om Norge ikke har like mange kilometer med ERTMS som for eksempel Sveits, Danmark eller Belgia, har vi mye å bidra med. Og vi har mye å lære. Derfor er EUG en viktig møteplass. Her deler landene erfaringer og løsninger, fra planlegging til ferdig utrulling, forklarer Kjenne.
Viktig for Norge
Utover generalforsamling og strategidiskusjoner hos Bane NOR, har EUG vært på en omvisning på togledersentralen og besøkt kompetansesenteret Campus Nyland.
Tilbakemeldingene fra deltakerne er positive, og flere vurderer å følge løsningene som er valgt i Norge.
– Gjennom mange år har vi lært mye av de andre medlemslandene. Bane NOR sender hvert år flere ansatte på kurs for å bygge kompetanse og forstå ERTMS enda bedre. Nå spiller Norge en viktig rolle i EUG gjennom ledelse og en aktiv rolle i erfaringsutveksling, sier Kjenne.
ERTMS Users group
Publisert: 30. juni 2025 klokken 14:58