Arbeidshelg på Nordlandsbanen

Nordlandsbanen er en av de viktigste transportårene for gods- og persontrafikk mellom Midt-Norge og Nord-Norge. Mellom 14. og 16. juni utfører vi nødvendig vedlikehold og modernisering av banen.

Publisert: 10. juni 2025 klokken 12:34

Viser en ansatt som sitter på huk og jobber med skinner.

Vedlikehold er nødvendig for å drifte Nordlandsbanen. I helga skal vi jobbe intensivt langs hele banen. Elin Agathe Hult, Bane NOR

Hver dag ruller tonnevis med last langs Nordlandsbanen. Jernbanen tåler stor påkjenning, men krever også mye vedlikehold for å kunne frakte mennesker og gods miljøvennlig mellom landsdelene. I løpet av helga skal det gjennomføres omfattende arbeid på flere delstrekninger mellom Steinkjer og Bodø.

– Vi skal blant annet bytte stikkrenner for å unngå flom ved mye nedbør, utføre fjellsikring, gjennomføre sporjustering for bedre komfort og sikkerhet, og gjøre omfattende kontroller og vedlikehold av tekniske anlegg. Dette er nødvendig arbeid for å sikre en trygg og stabil jernbane, sier Thor Brækkan, regiondirektør i Bane NOR.

Intensivt arbeid for effektiv fremdrift

Vedlikeholdsarbeid pågår kontinuerlig på jernbanen, men intensive arbeidshelger er helt nødvendig for å få gjennomført tilstrekkelig vedlikehold.

– Vi utnytter alltid ledige luker mellom togene, men noen ganger er vi avhengige av å sette trafikken på pause for å gjøre et intensivt arbeid over flere dager. Slik kan vi intensivere arbeidet og jobbe mer effektivt, sier Brækkan.

Noe av arbeidet vil støye. Berørte naboer blir varslet.

Påvirker togtilbudet

Når det pågår arbeid i sporet, kan ikke toget kjøre som vanlig. Derfor blir det buss-for-tog på Nordlandsbanen denne helga. For detaljer om alternativ transport, se togselskapenes apper eller hjemmesider for mer informasjon.

– Vi har respekt for reisende som mister togtilbudet disse dagene, og vi tenker også på naboer som opplever støy fra vårt arbeid. I det lange løp sparer vi de reisende for flere små arbeidsperioder og naboer for flere netter med støy og uro, sier Brækkan.

Husk dette når det er buss for tog:

  • Planlegg reisen din i appene eller på nettsidene til togselskapene eller Entur
  • Bussen kan bruke andre stoppesteder enn det toget gjør
  • Avgangs- og ankomsttider kan være annerledes enn du er vant til
  • Reisen kan ta lengre tid med buss og det tar tid å bytte mellom buss og tog
  • Det kjøres sommerruter på flere strekninger
  • Kjøp billett før du går om bord
  • Ta med en flaske vann om det er varmt
  • Følg gule skilt

Ikke gå i sporet

Vi minner om at det er farlig og forbudt å ferdes i, eller i nærheten av jernbanespor. Selv om den vanlige togtrafikken er innstilt, kan det komme arbeidstog når som helst.

Her skal vi jobbe

  • Bodø stasjon: Arbeid i spor og trekking av nye kabler for å sikre stabil drift av tekniske anlegg.
  • Fauske – Bodø: Kontroll av sideterreng.
  • Lønsdal – Fauske: Fjellsikring, påleggssveising for å forsterke skinner og massebytte for å stabilisere sporet.
  • Dunderland – Bolna: Bytte stikkrenner for å unngå flom ved mye nedbør og fjellsikring.
  • Mo i Rana – Ørtfjell: Masseutskiftning for å forbedre bæreevne og komfort, samt fjellsikring.
  • Eiterstraum – Mo i Rana: Svillebytte på deler av strekningen og sveising for å forlenge levetiden på sporet, samt grøfterensk for bedre drenering.
  • Majavatn – Svenningdal: Forsterkning av bru ved Kappfjelli for å øke bæreevnen og forlenge levetiden.
  • Stod – Namskogan: Sporjustering for å sikre jevn og trygg togframføring.
  • Stod stasjon: Bytte av sporkryss for å forbedre sikkerheten og redusere vedlikeholdsbehov.

Publisert: 10. juni 2025 klokken 12:34