Omorganisering i Bane NOR skal gi bedre styring

Riksrevisjonen la i dag, onsdag 27. november, frem en rapport der konklusjonen er at styringen av både prosjekter og hele Bane NOR må bli bedre. Arbeidet med dette er allerede i gang.

Publisert: 8. oktober 2025 klokken 09:42

Konsernsjef Bane NOR
Konsernsjef i Bane NOR, Thor Gjermund Eriksen. Foto: Aksel Jermstad, Bane NOR

I Bane NOR er vi klar over at måten konsernet styres på må bli bedre, og har derfor jobbet med en større intern omorganisering det siste året, som nå er i sluttfasen. Formålet med omorganiseringen er bedre styring av konsernet, samarbeid på tvers og mer kontroll, som igjen skal føre til mer forutsigbare byggeprosjekter og flere tog i rute.

I sin rapport peker Riksrevisjonen(åpnes i ny fane) særlig på at Bane NOR må etablere et styringssystem for pålitelig måling av resultater, produktivitet og effektivitet, følge opp tiltak etter evalueringen av Follobanen, og styrke styringen med investeringer i flere av utbyggingsprosjektene.

– Det gjøres mye godt arbeid i Bane NOR, og jeg har stor respekt for de flinke fagmiljøene våre. Vi har hatt noen utfordringer knyttet til intern koordinering og kontroll, og det har vært behov for tydeligere roller og ansvar på noen områder. Vi har også jobbet for fragmentert, og ikke fått nødvendig kraft bak prioriterte initiativer. Omorganiseringen er nødvendig for at vi skal løse oppgavene våre bedre, sier konsernsjef Thor Gjermund Eriksen i Bane NOR.

Allerede gjennomført

Eriksen tok over jobben som konsernsjef for et år siden, og har siden jobbet for fullt med omorganiseringen av Bane NOR.

Allerede tidligere i år ble virksomhetsstyringen sentralisert for å sikre mer styring og kontroll sentralt i konsernet. Funksjonen ble også delt i de to separate konsernfunksjonene finans og økonomi for å gjøre rollene tydeligere. I tillegg har vi forbedret rapporteringsrutinene til Samferdselsdepartementet og Jernbanedirektoratet sammen med dem.

– Vi gjennomfører en større virksomhetsendring samtidig med at vi er i gang med en rekke kortsiktige og langsiktige tiltak for å bedre punktligheten på jernbanen, sier Eriksen. 


Publisert: 8. oktober 2025 klokken 09:42