Små forsinkelser, store ringvirkninger
Med for mange biler på en og samme vei, blir det forsinkelser og kø. Slik er det også på jernbanen – med noen viktige forskjeller. Du ser aldri en togkø, fordi togene i køen alltid holder trygg avstand. Det sørger signal- og sikringsanleggene for, slik at passasjerenes sikkerhet ivaretas.
Dessuten er togtrafikken satt i et system, en ruteplan, som ikke bare er nyttig for de reisende. Den gjør også at vi kan planlegge og styre trafikken – og påvirke risikoen for forsinkelser.
I Sør-Norge ser togkartet ut som en stjerne med Oslo S i midten. Svært mange tog starter på strekninger med enkeltspor før de ankommer Oslo S, og de fleste kjører også gjennom Oslotunnelen. Stasjonen tar imot over tusen tog i døgnet, tunnelen over 850. Blir det utakt her, sprer forsinkelsene seg vidt og bredt.
Ute på enkeltsporet påvirker et forsinket tog ikke bare togene bak, men også møtende tog som må vente på å krysse. Slik forplanter forsinkelser seg inn til kjernen av systemet i Oslo – og derfra ut igjen til andre strekninger. 90% av norsk jernbane er enkeltsporet.
Vanskelig puslespill
Det er mye å tenke på når vi skal lage en ruteplan. En ruteplan bør være lett for deg som passasjer å forstå, for eksempel med togavganger på samme minutt hver time, togene må ha tid til å snu på endestasjonene, vi må tenke på hvor tog og personell er – og så bruker vi erfaringer og innsikt fra punktlighetsanalysene våre.
Når vi ser at det er noen strekninger hvor ruteplanen er for stram, slik at forsinkelser lett oppstår og sprer seg, må vi gjøre noe med det.
Vi kan ikke planlegge en ruteplan med forsinkelser, og forsinkelser som oppstår må være mulige å hente inn. Det er derfor vi noen ganger må beslutte at togene skal stoppe færre ganger på noen stasjoner.
Vi skjønner godt at dette griper inn i hverdagen til brukerne av de stasjonene som blir berørt, og vi tar ikke lett på innspillene vi mottar gjennom lokalt engasjement og dialog. Likevel mener vi dette er riktig å gjøre for at flest mulig skal få en mer punktlig reise. I etterkant analyserer vi tallene for å se at vi fikk den ønskede effekten.
Om ruteplanen
Bane NOR lager ruteplanen på jernbanen.
Togselskapene søker om rutene de ønsker.
Bane NOR går gjennom søknadene og sørger for at flest mulig får det som de vil.
Forslag til ruteplan er på høring på sommeren.
Endelig ruteplan er klar i oktober hvert år.
