Stor forbedring
Dersom du bor mindre enn 30 meter fra et jernbanespor, må du ha tillatelse til å gjøre tiltak på hus og egen tomt. Til nå har eierne måtte utarbeide et eget brev eller e-post for å søke.
Dette har ført til mange mangelfulle søknader fordi det kan være vanskelig å vite hva slags informasjon det er nødvendig å sende inn.
Nå er det utviklet et standardskjema for slike søknader, som kan sendes digitalt rett fra nettet. Det nye skjemaet har også forklarende hjelpetekster som veileder søkeren i utfyllingen.
- Dette er en stor forbedring som vil gjøre både søkingen og saksbehandlingen mye enklere, sier saksbehandler Marita Silberg Ensink i Bane NOR, som har koordinert arbeidet med å få på plass de digitale skjemaene.
- Med en slik standardisering kan vi få inn nødvendig dokumentasjon med en gang, og slippe å skrive frem og tilbake. Dette vil være mer effektivt både for søkerne og saksbehandlerne.
Legger til rette for raskere behandling
Hvert år behandler Bane NOR mer enn 500 søknader om bygging nær jernbanen.
Eksempler på søknadspliktige tiltak kan være graving, oppføring og tilbygg på boliger, garasjer, boder, terrasser og gjerder.
- Vi tror at denne kvalitetssikringen av søknadsprosessen også vil bidra til at saksbehandlingstiden vil gå ned i disse sakene fremover, sier Ensink.
- Særlig kan det være mye å hente på ukompliserte saker som vi kan besvare fortløpende elektronisk.
