Sykkelhotell, sparkesykkel og flygende teppe

Det skal være enkelt å reise miljøvennlig. Alle som triller på to hjul til og fra stasjonen er hjertens enige. Derfor elsker de sykkelhotellet.

Sykkelhotellet ved Stjørdal Stasjon. Foto: Bane NOR Eiendom

Bane NOR åpnet sitt aller første sykkelhotell i 2013 i Drammen. I dag finner du dem på totalt 34 stasjoner, og flere skal det bli. Med trygg parkering for sykler og andre tohjulinger øker stasjonen sin verdi som knutepunkt. Se hvor det finnes sykkelhotell nederst i artikkelen.

   

Knutepunkt – hva og hvorfor

  • Et sted der flere transportformer møtes
  • Gjør det mulig for flere å reise miljøvennlig til og fra jobb
  • Tiltrekker seg handel og næring fordi det er lett å komme til for mange mennesker
  • Sparer dyrket mark og urørt natur ved at boliger og næringsliv samles på sentrale områder
  • Fremmer utvikling av gode steder, byer og regioner

Mer enn sykkel
– Et godt knutepunkt skal gi sømløs overgang mellom forskjellige måter å komme seg til og fra stasjonen på, sier Jon-Erik Lunøe, som er leder for eiendomsvirksomheten i Bane NOR. – På dette området skjer det veldig mye for tiden. Bruken av elsparkesykler øker voldsomt. Elsykler også. Selvkjørende busser prøves ut, og vi spøker med at flygende tepper snart kommer. Derfor må vi planlegge for det ukjente og være fleksible.

Sykkelhotellet på Lillestrøm ble belønnet med kommunens arkitektur- og byutviklingspris. Foto: Lennart Olrich

Tar deg fram og tar seg ut
– Vi er opptatt av at sykkelhotellene skal være enkle å bruke og ligge så nær plattformen som mulig, forteller Knut Johansen, som er direktør stasjoner i Bane NOR Eiendom. – Det er også et poeng at de skal ta seg godt ut. Derfor var vi veldig stolte da sykkelhotellet vårt på Lillestrøm ble tildelt Skedsmo kommunes Arkitektur- og byutviklingspris i 2017.

Politikerne pusher
Våre valgte politikere vil at vi skal sykle og gå mer. I Nasjonal sykkelstrategi og Nasjonal transportplan står det at sykkeltrafikken i Norge skal utgjøre åtte prosent av alle reiser innen 2023. Da bør sykkelens andel av persontransporten i byene ligge på mellom 10 og 20 prosent.

Banepodden

Hvordan bidrar gode knutepunkt til at flere kan ta mer tog?

Lytt til podkast

Det er også et politisk mål at veksten i persontransporten i storbyområdene skal tas med kollektivtransport, sykkel og gange. Derfor skal kollektiv og sykkel prioriteres høyere når samferdselsmidlene fordeles i disse områdene.

Så hvis det ikke finnes et sykkelhotell på din stasjon i dag er sjansen stor for at det snart kommer.

På disse stasjonene finner du sykkelhotell i dag:

(pr. februar 2021)

 

Arna, Asker, Askim, Bergen, Brakerøya, Drammen, Egersund, Ganddal, Gulskogen, Heggedal, Heimdal, Hokksund, Holmestrand, Hommelvik, Klepp, Kløfta, Kolbotn, Larvik, Lier, Lillehammer, Lillestrøm (2), Lørenskog, Mariero, Moss, Oslo S, Rosenholm, Sandefjord, Sandvika, Ski, Spydeberg, Stavanger, Stjørdal, Tønsberg, Vevelstad.

 

Parkering på sykkelhotell betaler du enkelt med Bane NORs parkeringsapp. Det koster 50 kroner for 30 dager

Banepodden

Hva skjer med knutepunktene på din strekning?

Lytt til podcast

Silkeføre på Ski

Et godt knutepunkt skal gi en følelse av flyt. Derfor er silkeføre et ideal for nye Ski stasjon – ikke bare på grunn av ordspillet.

Gode knutepunkt skaper gode liv

En effektiv og moderne jernbane gir 1,7 millioner mennesker på Østlandet stadig nye muligheter.