Viktig for byutviklingen
- Stavanger stasjon har mange grensesnitt med kommende byutviklings- og kollektivprosjekter i kommunen, så det er veldig positivt at vi nå skal få avklart arealbruken i dette området, sier prosjektsjef Erik Pascal Johansen i Bane NOR.
- Dette oppdraget har vi ønsket oss lenge og er svært glade for å få. Bane NOR er en viktig kunde for Rambøll, og har et samfunnsoppdrag vi er motivert for å være med å løse. Selv om dette er et jernbaneprosjekt, så handler det om mye mer enn lage en ny teknisk løsning. Prosjektet er et viktig bidrag til byutviklingen i Stavanger – ja, for hele regionen, sier prosjektleder Sigrun Dalen Ganz i Rambøll.
- Det involverer mange fag som får spennende faglige utfordringer, så vi skal få brukt hele «verktøykassen» og den tverrfaglige kompetansen vi har i Rambøll. Jeg har selv bodd i Stavanger og er veldig glad i både byen og området, så det er ekstra stas å få lede nettopp dette prosjektet.
Rambøll starter opp arbeidet med teknisk detaljplan og reguleringsplan nå i 2025. Planlagt fremdrift videre er at reguleringsplanen kommer til førstegangsbehandling i 2027, og vedtas i 2028.
Bane NORs begrunnelse for å tildele Rambøll kontrakten, er at de viser en særdeles god forståelse av oppdraget i tilbudet sitt, med god oversikt over prosjektmålene og et realistisk fokus på prosjektets utfordringer og grensesnitt.
Pakkeløsning skal gi flere tog
Tiltakene på Stavanger stasjon er en del av en prosjektpakke som skal gi flere tog på Jærbanen. Pakken med tiltak vil legge til rette for at det kan gå tog hvert tiende minutt mellom Stavanger og Skeiane, og vil også gjøre det mulig å benytte lengre tog med plass til flere passasjerer på strekningen.