Romeriksporten skal fornyes
Bane NOR fornyer Gardermobanen. Mye er allerede gjort, og nå er turen kommet til Romeriksporten. Nå arbeider vi med kontrahering av entreprenør til prosjektet, som skal gjennomføres i 2026 og 2027.
Publisert: 6. juni 2025 klokken 13:19

Bilde fra befaring inne i Romeriksporten. Tunnelen trenger fornyelse. Foto: Bjørn Bartnes, Bane NOR
- Dette er et spennende prosjekt, og en god mulighet for den rette entreprenøren, sier prosjektleder Bjørn Bartnes.
- Det er ikke snakk om kun ett fagfelt her, vi skal gjennomføre en omfattende fornyelse av tunnelen.
Bane NOR har utført skinnebytte og sporvekselbytter på Gardermobanen i perioden 2022-2025. Dette arbeidet har foregått i dagsone, men nå er det altså tunnelen som skal fornyes. Romeriksporten er 14,6 km lang og går fra Etterstad i Oslo til Stalsberg i Lillestrøm. Den har blitt over 25 år gammel, og trenger en oppgradering.
Prosjektomfang
I alt skal det lyses ut fra en til fire entrepriser, som etter planen skal utføres i 2026 og 2027:
- Fornyelse/rehabilitering av brannvann, drenering og infiltrasjonsanlegg
- Fornyelse lavspenningsanlegg
- Fornyelse kontaktledningsanlegg
- Sporveksel- og skinnebytte
- Dette er en stor jobb, som vi ikke kan løse med å kun jobbe om natten når togene ikke går, sier Bartnes.
- Vi er avhengige av å arbeide i bruddperioder, da all trafikk på strekningen innstilles. Vi tar i utgangspunktet sikte på å få tilgang i fem bruddperioder, som varierer i lengde fra én til seks uker.
Markedsdialog og kontrakt
- I markedsdialogen har vi gjennomført et felles møte, og har også dialogmøter med flere entreprenører, sier kontraktsrådgiver Birgitte Christensen.
- Vi vet at dette vil gi oss gode innspill til kontraktsutformingen før utlysning.
Bane NOR tar sikte på utlysning av den første entreprisen i høst, forutsatt at alle godkjenninger kommer på plass.
Publisert: 6. juni 2025 klokken 13:19