Bane NOR inngår rammeavtale verdt 5 milliarder kroner

Bane NOR har inngått 27 rammeavtaler med til sammen 18 individuelle leverandører til en verdi av fem milliarder kroner. Avtalene skal sikre bærekraft, kvalitet og effektivitet i fremtidige jernbaneprosjekter, og styrke samarbeidet med markedet.

  • Aktuelt for leverandører

Publisert: 6. juni 2025 klokken 11:23

Rammeavtalene gir et sterkere fundament for bærekraftige prosjekter. Foto: Tyge Møller Christiansen, Bane NOR (Eina stasjon)

– Vi har et tydelig mål om å styrke både vår egen leveranseevne og utviklingen av leverandørmarkedet. Rammeavtalene gir oss forutsigbarhet, bedre ressursutnyttelse og et sterkere fundament for bærekraftige prosjekter, sier Martin Rosenlund, direktør for anskaffelser i Bane NOR.

Bærekraft, kvalitet og kompetanse i sentrum

Avtalene skal bidra til at Bane NOR når sine bærekraftsmål, blant annet gjennom livssyklusperspektiv og miljøhensyn, samtidig som de sikrer riktig kompetanse og kapasitet til rett pris. Avtalene legger også til rette for at leverandørene blir strategiske samarbeidspartnere som bidrar til kontinuerlig forbedring i alle prosjektfaser.

– Vi ønsker å utvikle et mer modent og bærekraftig marked, der både små og store aktører får like muligheter til å delta. Det handler om å bygge kompetanse, dele erfaringer og skape langsiktige relasjoner, forklarer Rosenlund.

Effektivisering og standardisering

En viktig effekt av avtalene er økt bruk av rammeavtaler fremfor enkeltstående konkurranser. Dette vil effektivisere både konkurransegjennomføring og administrasjon, og bidra til økt standardisering i kontraktsoppfølging. Ved å inngå delvis likelydende avtaler blir det enklere å følge opp leverandørene og sikre kvalitet i leveransene.

Avtalene vil gi Bane NOR bedre innsikt i leverandørenes kapasitet og kompetanse, og et bedre grunnlag for å planlegge og gjennomføre prosjekter mer effektivt.

En grundig og forankret prosess

Arbeidet med de nye rammeavtalene har vært grundig forankret og basert på både intern og ekstern kartlegging, inkludert en RFI-prosess (Request for Information). Selve konkurransen ble utlyst 28. november 2024, med tilbudsfrist i februar 2025. Etter evaluering og innstilling i april, ble signeringsprosessen igangsatt i mai 2025.

Det har vært en grundig og transparent prosess, med bred involvering både internt og eksternt, for å sikre kvalitet og legitimitet i avtaleverket. Rammeavtalene har en varighet på seks år, inkludert opsjoner, og skal gi Bane NOR et solid og fleksibelt grunnlag for fremtidige prosjekter.

– Vi har stor tro på at dette vil bidra til en sunn utvikling i markedet. Det er viktig for oss å være en profesjonell og forutsigbar oppdragsgiver, og denne avtalen er et viktig steg i den retningen, avslutter Rosenlund.


Publisert: 6. juni 2025 klokken 11:23