Første tunnelkontrakt for Fellesprosjektet Arna-Stanghelle er ute i markedet

Utførelsesentreprisen har anslått verdi over én milliard kroner, og frist for å melde interesse er 4. november.

  • Bergensbanen
  • Fellesprosjektet Arna-Stanghelle
  • Utbyggingsprosjekt

Publisert: 2. oktober 2025 klokken 11:17

Kontakten omfatter bygging av tre anleggstunneler (markert i rødt) som skal brukes til å frakte tunnelstein. Anleggstunnelene må ferdigstilles før byggingen av de nye veg- og jernbanetunnelene starter opp i 2029. Illustrasjon: Fellesprosjektet Arna-Stanghelle

Stort omfang

Entreprisen omfatter etablering av tre anleggstunneler på til sammen 3,7 km, med hver sin tilhørende bergsjakt for fremtidig deponering av tunnelstein i Sørfjorden. Kontrakten inkluderer også omlegging av dagens kryss på Trengereid. Oppstart er ventet høsten 2026 og byggetiden er rundt 2,5 år.

Anleggstunnelene må ferdigstilles før byggingen av de nye veg- og jernbanetunnelene starter opp i 2029.  Stein fra byggingen av veg- og jernbanetunnelene skal fraktes via anleggstunnelene til sjakter i fjellet, der de slippes ut rundt 25 meter under fjordoverflaten og faller til rundt 300 meters dyp i fjorden. Deponiløsningen ble godkjent av Statsforvalteren i 2025.

Uten sidestykke i norsk veg- og jernbanebygging

Anleggstunnelene er en forutsetning for effektiv bygging av ny E16 og jernbane. Prosjektsjef Katrine Sælensminde Erstad omtaler løsningen som skal bygges i denne kontrakten som unik og uten sidestykke i norsk veg- og jernbanebygging. Anleggstunnelene vil sikre rask mobilisering og gjennomføring av hovedentreprisene. Størstedelen av tunnelene for E16 og jernbanen skal drives fra disse anleggstunnelene og steinen skal fraktes bort effektivt via sjaktene.

– Denne løsningen for massehåndtering er helt ny. Bygging av til sammen åtti kilometer med veg- og jernbanetunneler betyr mye overskuddstein som vi må frakte bort og deponere.  Det vanlige er å frakte steinen på veg, men med disse anleggstunnelene og sjaktene unngår vi rundt 700 lastebiler med stein daglig på E16 i mange år framover.  Det gir mindre støv, støy og utslipp fra transport, og bedre framkommelighet på dagens veg i byggefasen.

Tunneler i flere etasjer, skredutsatte områder og trafikkavvikling

De tre anleggstunnelene som skal bygges krysser over eller under eksisterende jernbanetunneler.

– Det blir noen «etasjer med tunneler» ja. Anleggstunnelene skal bygges både over og under eksisterende tunneler der det går trafikk i dag. Det er komplekst og krevende, men dette har vi erfaring med fra før, forteller prosjektleder Kari Bremnes som har ansvaret for denne første tunnelentreprisen i prosjektet.

Alle anleggsområdene i denne kontrakten ligger tett på dagens E16 og strekningen er skredutsatt, slik at det kreves tidvis omfattende skredsikring i forkant for å trygge anleggsområdene. Det vil være behov for å stenge E16 periodevis mens dette sikringsarbeidet pågår. I tillegg må massene fra anleggstunnelene fraktes på vegen frem til sjaktene er klare til bruk.

– Ett av tiltakene vi vil gjøre for å lette trafikkavviklingen, er å bygge midlertidige rundkjøringer på dagens E16 i tilknytning til riggområdene våre, sier Kari Bremnes.


Publisert: 2. oktober 2025 klokken 11:17