DSB endrer krav til kompetanse for person nummer to

DSB har endret tolkningen av regelverket i Forskrift om sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg (FSE). Kravet om formelt fagbrev for person nummer to ved arbeid på høyspenningsanlegg fjernes. For Bane NOR betyr dette at vi umiddelbart starter arbeidet med å utarbeide nye retningslinjer for kompetansekrav basert på risikovurdering.

  • Aktuelt for leverandører

Publisert: 27. november 2025 klokken 15:41

Leder for elsikkerhet med oransje vest i sporet, gult arbeidstog i bakgrunnen.
Foto: Bård Gudim, Bane NOR

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) har publisert en oppdatering som endrer hvordan regelverket for elsikkerhet skal tolkes. Endringen gjelder hele elektrosektoren, ikke bare jernbanesektoren. Det innebærer at det ikke lenger stilles et formelt fagbrevkrav til person nummer to ved arbeid på høyspenningsanlegg.

Det skal fortsatt være to personer til stede ved arbeid på eller nært høyspenningsanlegg, men kompetansekravet for person nummer to skal vurderes ut fra risiko og arbeidsoppgave. For Bane NOR betyr dette at ansvaret for å vurdere risiko og definere kompetansekrav ligger hos driftsleder/driftsansvarlig/faglig ansvarlig.

– Dette er en endring i forhold til brevet vi fikk fra DSB i mars og vi starter nå arbeidet med nye retningslinjer umiddelbart og vil raskt informere både internt og eksternt om hvordan dette skal praktiseres, sier konserndirektør Henning Bråtebæk.

For rollen som Leder for sikkerhet (LFS) er det ingen endring. Her gjelder fortsatt kravet om fagbrev fra 20. mars 2027 for alt arbeid på Bane NORs høyspenningsanlegg.

DSB har varslet at et formelt brev er på vei til Bane NOR, men vi forventer at innholdet samsvarer med det som allerede er publisert på deres nettsider. Les mer hos DSB Krav til person nummer to iht. FSE(åpnes i ny fane)


Publisert: 27. november 2025 klokken 15:41