Erstatningskrav

Ved brudd på Avtale om sportilgang og bruk av tjenester (AST) kan togselskap ha rett på å fremme erstatningskrav mot Bane NOR. Her finner du også veiledning om søknadsprosessen og kontaktinformasjon for videre spørsmål.

Illustrasjon av hender og et kart. To hender tar hverandre i hånden.

Foto: Hilde Lillejord

Bane NOR og togselskapene har forankret sentrale forpliktelser mot hverandre i en gjensidige avtale: Avtale om sportilgang og bruk av tjenester (AST). Avtalen regulerer også erstatningskrav mellom partene; se punkt 17 i AST. Vilkårene for å få erstatning som følge av kontraktsbrudd fremgår av punkt 17.2.

Det er viktig at reglene i punkt 17.2.5 om varsling følges. Det sentrale her er at retten til å kreve erstatning tapes dersom partene «ikke innen rimelig tid etter at parten oppdaget eller burde ha oppdaget de erstatningsbetingende omstendigheter, varsler den annen part om at erstatningskrav vil bli fremmet».

Vi besørger kvalitativ og juridisk håndtering av alle erstatningssaker.

Noen praktiske punkter:

  • Fremme et begrunnet erstatningskrav, hvor det pekes på hva en er erstatningsansvarlige for og hvorfor (en sendt faktura er ikke et krav om erstatning).
  • En konkretisering av krav, som for eksempel oppstilling av ulike tapsposter, og dokumentasjon på disse kostnadene (i form av fakturaer togselskap har mottatt, og lignende).
  • Etter at et faktisk og begrunnet erstatningskrav er fremmet, gjøre Bane NOR en intern vurdering av kravet, og de faktiske forhold, før vi tar kontakt for videre oppfølging.

Erstatningskrav rettes til din kundeansvarlig i Bane NOR.