Follobanen - dobbeltspor Oslo - Ski
Med Follobanen tilbyr Bane NOR ekspresstog på nytt dobbeltspor mellom Oslo S og Ski, i tillegg til trafikk på den eksisterende Østfoldbanen.

Follobanens 20 km lange tunnel i to løp i Blixtunnelen. Foto: N. Tourrenc, Bane NOR
På denne siden:
Hva bygger vi og hvorfor?
Follobanen er blant Norges største samferdselsprosjekter i nyere tid. Hovedarbeidet startet i 2015, og banen åpnet for trafikk 11.12 2022. Etter en periode med feilretting ble banen gjenåpnet 5.3 2023.
Følg prosjektet på Facebook
Et pilotprosjekt
Follobaneprosjektet er vært et pilotprosjekt for norsk jernbaneutbygging med nye arbeidsmetoder og ny teknologi hånd i hånd med mer tradisjonelle metoder. Follobanen er bygd fra opptil fem anleggsområder samtidig.
Ekspresslinje
Med Follobanen tilbyr Bane NOR reisende en 22 kilometer dobbeltsporet ekspresslinje mellom Oslo og Ski gjennom den 20 km lange Blixtunnelen i to tunnelløp.
Nytt kollektivknutepunkt i Ski
Prosjektet har bygd ny bro over jernbanen i Ski og et nytt kollektivknutepunkt med tre plattformer, to reisetorg, bussterminal og grøntareal, som ble åpnet i august 2022.
Nye spor gir stor fleksibilitet
Det er bygd nye spor til Østfoldbanen inn til Oslo S og i Ski, og en ny tunnel, Kongshavntunnelen, ved innkjøringen til Oslo S. Sju spor er lagt under Middelalderparken i Oslo i en betongkulvert, og sporene er knyttet til alle 19 spor ved Oslo S. Totalt 64 km. nye spor er etablert som del av prosjektet.
Middelalderparken
Follobaneprosjektet omfatter også opprusting av Middelalderparken i et samarbeid med Oslo kommune og Riksantikvaren.
Største sporutvidelse på over 40 år
Ved Oslo S har prosjektet utført betydelige utbedringer, konstruksjoner, oppgraderinger og den største sporutvidelsen siden 1977.
Et løft for stor-Oslo
Follobanen løfter regionen sørøst for Oslo. Flere og raskere tog gir raskere og mer stabil jobbreise. Toget knytter bo- og arbeidsområdene godt sammen og gjør Follo og Østfold enda mer attraktivt.
Effektiv reise
Dagens tog går i 200 km/t, men Follobanen er bygget for hastigheter opptil 250 km/t. Sammenlignet med Østfoldbanen betyr dette ned mot halvert reisetid mellom Oslo og Ski. Med Follobanen har det blitt dobbelt så mange jernbanespor sørøst for Oslo, et kraftig forbedret togtilbud og høy punktlighet når de to linjene avlaster hverandre ved vedlikeholdsarbeid eller forsinkelser.
Fra desember 2022 kjører flere toglinjer Follobanen mellom Ski og Oslo S i stedet for Østfoldbanen. Tilbudet forsterkes ytterligere når ombygging av en gammel tunnel for Østfoldbanen er ferdig på Oslo S i 2023.
Utvikler Ski-byen
Med Follobanen har Bane NOR bygget et nytt kollektivknutepunkt og en ny bro over jernbanesporene som binder øst- og vestsiden av Ski sentrum sammen. Bane NOR utvikler også boliger og næringsvirksomhet nær stasjonen.
Nytt byrom i Oslo
Det nye jernbaneanlegget ved Oslo S er lagt under bakken, og Middelalderparken rustes opp i samarbeid med Oslo kommune og Riksantikvaren.
Verdensledende mobilnett
Staten, Telenor, Telia, Nokia og Bane NOR har bygget ut et verdensledende anlegg for mobildekning tilpasset Follobanens lange tunnel.
Godstrafikk
I samspill med Østfoldbanen gir Follobanen plass til flere godstog på strekningen Oslo - Ski.
InterCity
Follobanen er den innerste delen av InterCity sørøst for Oslo.
Et pilotprosjekt
Arbeidet med Follobaneprosjektet har bidratt innen flere områder til utvikling og læring for Bane NOR.
Milepæler i prosjektet
Da første spadetak på Follobanen ble markert på Ski stasjon 7. mai i 2010, hadde prosjektet allerede en lang forhistorie – og fortsatt var veien lang fram til Hans Majestet Kong Harald kunne åpne prosjektet 11. desember 2022.
I disse sakene finner du et tilbakeblikk på noen av de viktigste temaene på prosjektet:
Innføring Oslo S
I løpet av sommeren 2023 sluttfører Bane NOR jernbaneanleggene ved Oslo S som er del av Follobaneprosjektet. Inne på Oslo S kobles de siste fem nye sporene sammen med det eksisterende sporområdet.
Når arbeidet er utført er de totalt sju nye sporene som inngår i Follobaneprosjektet, koblet sammen med dagens anlegg på en slik måte at de ikke krysser spor inn mot plattformene, men går over eller under andre spor på Oslo S. Slik er det planlagt for å sikre best mulig flyt og fleksibilitet i togtrafikken inn og ut av Oslo S, som er det travleste navet innen norsk togtrafikk.
Middelalderparken
Utvikling av Middelalderparken i Oslo inngår i Follobaneprosjektet. Bane NORs arbeid med Middelparken skal etter planen være ferdig etter vekstperioden sommeren 2024. Da overtar Oslo kommune og skal utvikle parken videre.
Bane NORs bidrag til Middelalderparken er blant annet å tilrettelegge terrenget ned mot vannspeilet og terreng tilpasset et amfi med sitteplasser, en aktivitetsplass og tilbakeføring av ridderturneringsbanen. I tillegg skal Vestre strete og Clemensallmenningen bli historiske gangveier, og Østre strete skal bli en mer moderne gangvei med grus.
Nabovarsler
Berørte toglinjer
Disse toglinjene kjører Follobanen og blir berørt når banen stenges for planlagt arbeid. Dette skjer bl.a. mens vi avslutter jobben med å koble Follobanen til alle spor på Oslo S i sommer (1.-30. juli).
Relaterte prosjekter
Prosjektet Ny avgrening Østre linje sikrer økt kapasitet på Ski stasjon for persontogtrafikk på Vestre og Østre linje. Avgreningen er dessuten et første nødvendig steg for å gjøre det mulig å øke togtilbudet langs Østre linje i fremtiden, samt øke godstransporten.
Kontaktinformasjon
Nabotelefon Follobaneprosjektet
Prosjektets nabotelefon er betjent mandag-fredag kl. 9.00-15.00
Bane NOR kundesenter
Pb 4350, 2308 Hamar
Mandag til fredag kl. 08:00 - 19:00.
Lørdag/søndag/helligdager kl. 09:00 - 15:00.