Her fjernstyres testingen av nytt signalsystem

Bane NOR innfører et nytt digitalt signalsystem for jernbanen. Systemet må testes grundig før det kan tas i bruk. Vanligvis foregår mye av testingen på Bane NORs testlab sammen med leverandørene. Nå tar de i bruk digitale verktøy for å gjennomføre testene.

John Price , Bane NOR, sørger for alle deltakerne digitalt kan følge testen direkte. Foto: Espen Ulvmoen, Bane NOR.

Bane NORs test- og kompetansesenter for digitaliseringen av jernbanen, Campus Nyland, åpnet i oktober 2019. Siden da har det vært høy aktivitet i lokalene på Nyland. Fra opplæring til testing av det nye signalsystemet. Dagens situasjon gjør at langt færre kan være fysisk til stede, og testingen gjennomføres nå i stor grad virtuelt. Deler av testene fjernstyres også av ekspertene fra Tyskland.

Kort fortalt flyttes signalene langs jernbanesporet inn i en skjerm i lokførerens panel. Blant testene som er planlagt for våren, er sammenkoblingen mellom Alstom sitt utstyr til togene og Siemens sitt signalsystem over Bane NORs eget mobilnett GSM-R via GPRS. Testen ble gjennomført denne uken. Ansvarlig for testlaben, Espen Ulvmoen, forteller at det var noen kommunikasjonsutfordringer i starten, men at testingen helt klart er gjennomførbar på denne måten.

Viktig for fremdriften

– At vi får gjennomført disse testene som planlagt, er viktig for fremdriften i innføringen av signalsystemet. På labben var to ansatte fra Bane NOR, en fra Alstom og en fra Siemens til stede. Vi følger smittevernreglene og vi satt på hver vår dedikerte pult, med minst to meters avstand mellom hverandre, forteller Ulvmoen.

Digitalt deltok flere ansatte fra Siemens, Alstom og Bane NOR. Testen fulgte de direkte via verktøyet Microsoft Teams. Ulvmoen forteller at det først ble gjennomført en test forrige uke som avdekket feil og mangler i systemene.

– Denne uken fulgte vi opp med en ny test. Vi var veldig spente på testen og kom et skritt videre, men må følge opp med videre feilsøking. På denne måten kommer vi videre og kan unngå forsinkelser i senere testfaser – testingen har allerede avdekket flere forhold som er nødvendig å rette hos alle tre parter for å få systemet til å fungere for virkelige tog. Vi ser derfor på det som en suksess i en vanskelig tid, selv om hovedmålet med testen fortsatt ikke er oppnådd. Målet er å få et fungerende system før 15. april, da starter vi med neste testfase, sier Ulvmoen.

Slik så det ut på streamen som ble fulgt av ansatte i Alstom, Bane NOR og Siemens Mobility

Om ERTMS:

Nordlandsbanen (Grong – Bodø) er neste strekning som åpner med ERTMS i drift, den 31. oktober 2022. Før den tid skal Bane NOR gjøre en rekke arbeider. En forutsetning for å ta ERTMS i bruk er at leverandørenes utstyr – Alstom (ombordutstyr), Siemens (signalsystem) og Thales (trafikkstyringssystem) – snakker sammen.

Det pågår nå en rekke tester, som både gjøres fra leverandørenes egne testlabber, og Bane NORs testlab på Campus Nyland. Campus Nyland er selve kraftsenteret for digitaliseringen av jernbanen. Det ligger vegg i vegg med Grorud verksted, hvor Alstom også bygger om flere av togene som skal kjøre på den digitale jernbanen.