En arbeidsmaskin utrustet med ERTMS kjører på jernbanen ved Mysen stasjon.
ERTMS muliggjør samspill mellom infrastrukturen langs jernbanen og alt rullende materiell. Kommunikasjonen skjer gjennom jernbanens eget mobilnett GSM-R.
Et Flirt-tog utrustet med ERTMS tester det nye signalsystemet på Østfoldbanens østre linje sommeren 2015.
Denne arbeidsmaskinen var blant de aller første kjøretøy i Norge som ble bygget om til ERTMS.
Med ERTMS mottar lokføreren informasjon og kjøretillatelser på en datamaskin inne på toget. Derfor trenger han ikke lenger å se etter grønt og rødt lys langs jernbanen.
De gule enhetene i sporet er også en del av signalanlegget. De kalles for baliser og har flere funksjoner. Blant annet bekrefter de togenes posisjon og informerer om tillatt hastighet på strekningen.
På Østfoldbanens østre linje finnes det ikke lenger lyssignaler langs jernbanesporet.
Illustrasjonen viser ERTMS-samspillet mellom lokfører i kjøretøyet, infrastruktur langs sporet, togleder på trafikkstyringsentralen og jernbanens mobilnett GSM-R.
Eivind Skorstad, prosjektsjef for innføring av ERTMS, sammen med Sverre Kjenne, direktør for divisjonen Signal og tele i Jernbaneverket. Foto: Jernbaneverket/Caroline Roka.
En lokomotivfører følger med på ERTMS-skjermen ombord toget.
Utsikt fra førerhuset på et tog utrustet med ERTMS.
Denne arbeidsmaskinen reklamerer for innføring av ERTMS i Norge.