Slik tester vi på Follobanen

Vi er i gang med testing av Blixtunnelen etter at vi har gjort flere utbedringer etter hendelsene på Follobanen. Nå forbereder vi oppstart av testkjøring. Her kan du se pressemøtene fra 16. og 12. januar.

Fra nattarbeider på Follobanen. Foto: Sølve Stang, Bane NOR

Når vi setter på strømsystemet må det stå på i 24 timer, før vi kan gå i gang med testkjøringen. I mellomtiden måler vi at energioverføringen fungerer mellom de forskjellige systemene våre.

– Vi har planlagt et omfattende testprogram i godt samarbeid med Vy, og ønsker sammen å gi Follobanen tilbake til de reisende. Vi trenger tid til helt nødvendig feilretting og kontroll av anlegget, sier Stine Undrum, utbyggingsdirektør i Bane NOR.

Det vi tester er kablene, alle endeavslutningene og kabelskjøtene før vi setter på strøm i anlegget. Det er svært viktig i et høyspentanlegg at dette er gjennomført presist og godt. Høyspentkablene våre er sammensatt av aluminium og kobber og må i alle overganger ha svært god og kontinuerlig forbindelse materialene imellom.

Vi kan ikke sette på strøm før vi er ferdig med testene i tunnelen og har utbedret skadene etter hendelsen på Ski stasjon, som oppstod natt til onsdag i forrige uke. Da fikk vi varmgang og røykutvikling i det samme koblingshuset som i de to foregående hendelsene i desember.  

Skal kjøre opptil seks doble togsett

Testkjøringen starter med ett togsett. Deretter trapper vi opp belastningen, og vi skal teste både dagtid, kveld og natt. Vi lager et testprogram som gjør at vi belaster strømnettet i tunnelen maksimalt. Det blir ikke som ved normal ruteplan, men vi stresser systemet mer.

Mot slutten av testperioden planlegger vi opptil seks doble togsett om natta og tre doble togsett på dagen. Vi bruker natta så effektivt som mulig, da det ikke går annen persontrafikk. På dagtid tester vi med noen færre tog, fordi vi ønsker å holde den vanlige trafikken i gang på Østfoldbanen, slik at de reisende ikke får et dårligere tilbud på grunn av testkjøringen.

Vi jobber fortsatt mot å bli ferdige i løpet av januar. Skulle vi imidlertid komme i en situasjon der det ikke er sikkerhetsmessig forsvarlig å åpne, må vi utsette. Sikkerheten står alltid øverst på vår agenda.

Saken ble oppdatert 24. januar klokken 14:00