Togene går på ren vannkraft i 2022

Klimavennlige tog skal kjøres på utslippsfri energi i 2022. All strøm kommer fra ren, norsk vannkraft.

Mens strømprisene når nye høyder, sparer Bane NOR både staten og togselskapene for penger, med klimavennlig kraft. Foto: Lars Frøystein, Bane NOR

Bane NOR har ansvaret for infrastrukturen på jernbanen. Det innebærer også leveranse av kraft til alle togselskapene som kjører på norske skinner.

Nå er det inngått en ny avtale som sikrer at all energien som skal leveres i 2022 er opprinnelsesmerket norsk vannkraft.

– Vi er opptatt av fornybar energi, og setter gode klimatiltak høyt. Derfor har vi brukt strøm fra norske vannkraft som energikilde siden 2007, forteller Johnny Glærum, senior energihandler i Bane NOR.

Minimalt avtrykk fra jernbanen

Dette dokumenteres ved at strømprodusentene leverer inn opprinnelsesgaranti til Statnett når energien går inn i kraftnettet. Disse garantiene blir innløst i Statnetts register når strømmen hentes ut og leveres til Bane NOR og som kjørestrøm til togene.

Offentlige innkjøp krever åpen konkurranse om leveranser. Her er meglerfirmaet Cleanworld engasjert til å håndtere handelen, mens ECOHZ ble valgt som leverandør av opprinnelsesgarantier for all strøm til jernbanen i 2022.

– Vi er fornøyde med handelen og hvordan dette reduserer det allerede minimale karbonavtrykket fra drift av jernbanen, sier Glærum.

Sparte store summer i 2021

Mens strømprisene har nådd nye høyder, har Bane NOR spart staten og togselskapene for penger. Skulle vi betalt for jernbanens strømforbruk i 2021 og fulgt fjorårets kraftpriser, ville det kostet i overkant av 500 millioner kroner i 2021, slik banenor.no skrev om i høst. 

Likevel endte Bane NOR og togselskapene med en regning på cirka 320 millioner kroner i fjor, altså om lag 35 prosent lavere. Vi har handlet kraft i flere år mens kostnaden var lavere enn i 2021. Det har gitt oss forutsigbarhet og mer stabile energiutgifter, noe togselskapene er opptatt av.