Sender søpla på skinner – för att värma söta bror

Tirsdag 8. mars rullet ti kontainere med avfall ut fra selskapet HRS i Narvik, med stødig kurs for fjernvarmeanlegget i Kiruna. Det kan spare nordnorske og -svenske veier for 1500 trailere årlig.

Med en last på ti kontainere med avfall, tøffer toget ut fra Djupvik Miljøpark i Narvik. Foto: HRS

Hålogaland Ressursselskap har gjort investeringer i millionklassen som skal kutte klimagassutslipp. Nå blir transporten av restavfall så grønn som mulig, ved å gå på skinner.

Selve avfallet kommer også til god nytte. Det brukes som brensel i fjernvarmeanlegget til selskapet Tekniska Verken i Nord-Sverige.

Svorsk glede over klimakutt

Tirsdagen ble en festdag for avfalls- og gjenvinningsselskapet, forteller HRS på sine nettsider. Da trillet det første toget ut på en testtur. Avgangen gikk fra Djupvik Miljøpark utenfor Narvik, i retning Kiruna.

– Vi har jobbet med å få til togtransport i flere år, det har vært noen utfordringer på veien, men endelig er vi her. Det er en stor milepæl for oss, forteller André Christensen, markedssjef og konstituert daglig leder i HRS Miljø AS.

På andre siden av grensen er det også glede å spore, etter transporten i sporet. Fjernvarmeverket har et ønske om å redusere sitt klimaavtrykk.

– For hver lastebiltransport som erstattes med togtransport reduserer vi C02-utslippet med opptil 90 prosent. Det er et viktig steg i selskapets mål om å bli klimanøytrale innen år 2025, sier Jan Fjordell, administrerende direktør ved Tekniska Verken i Kiruna.

Været rår – toget går

Håpet er at togtransporten med tid og stunder skal kunne erstatte 1500 trailere på E10 hvert år. Det kan også sørge for sikrere leveranser av avfall over grensen, ettersom dårlig vær ofte fører til stenging av europaveien vinterstid, skriver HRS på sine nettsider.

– I de verste periodene med dårlig vær sliter vi med å få avfallet over grensen, og da vil tog være et gunstig transportmiddel. Toget går jo stort sett uansett, sier Christensen.

Eirik Johansen, administrerende direktør i HRS, var blant dem som vinket testtoget av gårde på tirsdag. Til avisa Fremover forteller han at bruk av jernbanen nå gir dem større fleksibilitet og ikke minst en miljøgevinst.

– Det er som julaften for oss. Denne testturen betyr egentlig alt. Nå kan vi vise både oss selv, eierne våre og alle sammen at dette går an. Vi har fått det til, jubler Johansen.  

Har fått god hjelp

Fremover skriver at det er flere som har bidratt for å få transporten på skinner: togselskapet Arctic Train, CargoNet og Kiruna Cargo, som sto for last og lossing av konteinerne.

– Bane NOR skulle vært her, for de har vært med på å sørge for at dette er mulig, sier Johansen, og nevner at HRS har fått tilgang på spor, hjelp og tilrettelegging.

Vel fremme i Kiruna losses den varmende lasten. Foto: Mattias Forsberg, Tekniska Verken