Vi jobber for å gjenåpne Vestfoldbanen

Togtrafikken mellom Tønsberg og Skien er fortsatt stengt, etter brannen i slutten av juli. Vi jobber for en delvis gjenåpning 27. september. Her kan du lese om hva som skjedde og hvorfor arbeidet tar tid.

Slik så det utbrente anlegget i Sandefjord ut etter 27. juli. Foto: Stefan Chrsistensen, Spordrift

Brannen startet i sikringsanlegget på Sandefjord stasjon tirsdag 27. juli, og slo ut store deler av sikkerhetstiltakene og de tekniske løsningene på Vestfoldbanen. Hele anlegget ble fullstendig utbrent og ødelagt. Det har ført til at bommer og lysanlegg ved flere planoverganger er satt ut av spill. Vi vil likevel be deg være forsiktig, hvis du skal krysse skinnegangen. Selv om det ikke går vanlige togavganger, kan det komme arbeidstog på sporet.

– Hvorfor begynte det å brenne?

– Det skjedde en feil i kontaktledningsanlegget vårt. Det skal ikke kunne føre til brann fordi vi har en egen sikkerhetsmekanisme i strømforsyningsanlegget som skal oppdage feil og koble ut strømmen. Dette vernet virket ikke. Spenningen i anlegget ble for høy, og dermed tok det fyr, forteller banesjef Bjørn Ståle Varnes, i Bane NOR.

– Hvordan kan hele strekningen mellom Tønsberg og Skien bli slått ut av en feil i Sandefjord?

– Det er store brann- og røykskader på deler av infrastrukturen mellom Sandefjord og Lauve. Brannen gjorde skade langs sporet og på flere planoverganger. Det er Vy som kjører tog på denne strekningen, og de har valgt endestasjon for togene sine i Tønsberg og Skien. Det betyr at Vestfoldbanen ikke går videre sørover fra Tønsberg, mens Bratsbergbanen fra Nordagutu har Skien som endestasjon, og ikke Porsgrunn som ved vanlig trafikk. På strekningen mellom Tønsberg og Skien går det buss-for-tog, opplyser Varnes.

– Når vil togtrafikken være tilbake i vanlig rute?

– Vi åpner for trafikk 27. september, men dette blir et noe redusert tilbud i rushtiden. Vi har en god dialog med Vy for å sørge for et best mulig togtilbud til tross for begrensningene.

– Hvorfor tar det så lang tid å reparere disse feilene?

– Skadene er omfattende, og de er kompliserte. Når hele signal- og kontaktledningsanlegget er brent ned, må dette bygges opp på nytt. Vi beklager overfor de reisende at det tar lang tid, men vi setter sikkerheten først og vil ikke gjenåpne trafikken før vi er trygge på at systemene fungerer.

– Hva gjør Bane NOR for at dette ikke skal skje igjen?

– Vår egen undersøkelsesenhet går gjennom alle tekniske elementer for å finne årsaken til at sikringsvernet ikke virket. Nå blir utstyret sendt til leverandøren for videre analyse. Det er viktig å finne årsaken til hvorfor det feilet. Da kan vi enklere forebygge slike og lignende feil i fremtiden, sier Bjørn Ståle Varnes.

Deler av Sandefjord med togstasjonen til høyre i bildet. Foto: Anne Mette Storvik, Bane NOR