Økonomisk støtteordning for kjøretøyeiere (RVO)

For å legge til rette for overgang til ERTMS og redusere økonomisk påvirkning for kjøretøyeirer (RVO-er, Rail Vehicle Owner) innførte den norske regjeringen en økonomisk støtteordning for ombygging av kjøretøy og implementering av ERTMS om bord.

Foto: Øivind Haug, Bane NOR

Hopp til artikkel

På denne siden:

Bane NOR er ansvarlig for ledelse og administrasjon av den
økonomiske støtteordningen (FAS – Financial Aid Scheme) på vegne av Jernbanedirektoratet. 

Hvem er kvalifisert for hjelp?

For å være kvalifisert for støtte, skal RVO:

  • Eget/Egne kjøretøy som opererer på det norske jernbanenettet
  • Har signert en samarbeidsavtale med Bane NOR
  • Har signert kontrakt med leverandør av ERTMS om bord utstyr

RVO- er kan søke om støtte til kjøretøy at operert i passasjer- eller godstransport trafikk på den norske jernbanen nettverket i løpet av 2016 (ruteplan periode R16).

FAS er nå en lukket ordning, det vil ikke bli gitt støtte til ombygging av flere kjøretøy.

Støtteintensitet

FAS vil støtte inntil 50 % av berettiget kostnader. Maksimalt støttebeløp er:

  • 6 MNOK per installasjon av første klasse (ingen videre indeksering)
  • 2,4 MNOK per serieinstallasjon (ingen videre indeksering)

Spesielle forhold

Spesielle forhold gjelder for følgende situasjoner:

  • Grenseoverskridende operasjoner
  • Erstatning av gamle kjøretøy
  • Støtte til operatører av RVOs kjøretøy
  • Egen anskaffelse av ERTMS om bord utstyr

Retningslinjer for ordningen for økonomisk støtte, se lenke nederst.

Oppdatert dokument for retningslinjer (FAS Guideline)

Mindre endringer og presiseringer har blitt gjort i FAS Guideline siden den først ble publisert av JBV. Her er et sammendrag av det viktigste endringer:

  • eierskap til FAS Guideline har blitt overført til Jernbanedirektoratet
  • Jernbanedirektoratet og Bane NOR erstatter JBV, og deres roller og ansvar er definert
  • muligheten til å erstatte et godkjent kjøretøy med et leid kjøretøy er introdusert
  • avklaring av krav om å installere ERTMS- versjon BL 3.6 (eller høyere) i tilfelle av egen anskaffelse
  • en Payment Request mal er tilgjengelig
  • avklaringer på valuta og indeksering
  • avklaring av behov for godkjenning av kjøretøy etter installasjon
  • oppdatert klageprosedyre
  • presisering av BL 3.4 vs 3.6
  • presisering av forhold knyttet til leie av kjøretøy

Betalingsforespørsler

RVO kan sende Payment Request kvartalsvis til Bane NOR med dokumentasjon for påløpte kostnader. 
Payment Request må sendes som vanlig faktura til Bane NOR med mal vedlagt.

Vi har to maler, A og B, for interne kostnader:

  1. Interne kostnader mal A er et utdrag av mal B med bare det totale antallet timer og beløpet belastet for periode. Mal A må sendes til Bane NOR.
  2. Interne kostnader mal B er detaljerte interne kostnader og skal bekreftes ved å legge ved timelister godkjent av en regnskapsfører for faktiske personer og periode. Mal B skal oppbevares av mottaker og skal ikke sendes med mindre den er spesifikt forespurt av Bane NOR. Bane NOR kan når som helst be om tilgang og dokumentasjon i tilfelle av en revisjon.

Mal for Payment Request (oppdatert 30. april 2019), se lenke nederst.

Statusrapport og kostnadsprognose

For at Bane NOR skal kunne overvåke fremdriften og utføre betalingsprognoser skal mottakere to ganger i året (i mai og november) sende inn en statusrapport og prognose for videre kostnader. Mal for Status report and Cost Forecast (oppdatert 6. desember 2018), se lenke nederst.

Juridisk rammeverk

FAS var godkjent av EFTA - overvåkingsorganet Myndighet (ESA) i Brussel i mars 2016  (beslutning 063/16/COL) og av Stortinget i juni 2016.

Jernbaneverket (JBV) publiserte FAS i desember 2016. Etter Jernbanereformen av 1. januar 2017 erstattet Bane NOR JBV og Jernbanedirektoratet ble dannet.

Bane NOR er nå ansvarlig for ledelse og administrasjon av FAS på vegne av Jernbanedirektoratet.

FAS er regulert av Jernbanedirektoratet i en retningslinje publisert av Bane NOR på denne nettsiden.

Kontaktperson

Bodil Erring

Delprosjektleder, driftsoppfølging ERTMS

Fakta om ERTMS ombord prosjekt

  • Bane NOR har ledet anskaffelse og vil koordinere implementering av ERTMS ombord system. Dette skaper forutsigbar økonomi og muliggjør en effektiv introduksjon og utrulling av ERTMS, både på infrastruktur og rullende materiell.
  • For å regulere roller og ansvar har Bane NOR inngått samarbeidsavtaler med hver RVO som er med i programmet. Bane NOR og deltakende RVO-er har signert kontrakter med Alstom som leverandør av ERTMS ombord utstyr.
  • Bane NOR vil lede utvikling, testing og godkjenning av den generiske delen (GA) av ombord systemet. GA vil danne grunnlaget for SA (Specific Application) for de ulike kjøretøytypene.
  • RVO-ene er ansvarlig for innkjøp de nødvendig SA-utstyr, installasjon og tjenester under  SA-avtalene og for å oppfylle tidsplanen for ombygging av deres kjøretøy.