Fra Bratislava til Rognan – nå går alt på skinner

Før gikk 65 tonn stål på båt og trailer fra Slovakia til Nexans fabrikk i Nordland. Etter en skikkelig dugnad går lasten nå på skinner – 2900 kilometer gjennom Europa.

Nexans fabrikk i Rognan, innerst i Saltdalsfjorden i Nordland. Foto: Nexans

I fremtiden kan det bli mer. Nexans fabrikk i Rognan importerer både stål, kobber og plast. Ut gjennom fabrikkportene går det ferdig produserte kabler til bruk både til lands og vanns. Nå håper godstogselskapene og Bane NOR at stålet bare er starten på en klimavennlig omlegging av fabrikkens transportbehov.

– Det er mange år siden vi fikk fraktet noe på tog. Nå er vi positive til å prøve igjen. Det gir oss et mindre miljøavtrykk og reduserer CO2-utslippene. Dette er fullt mulig å få mer av transporten over på bane, vi må bare se at distribusjonen fungerer, sier Rune Barlindhaug, logistikksjef i Nexans Rognan.

Med østerrikere og svensker på laget

Råvarene til fabrikken kommer sjøveien, før de blir lastet over på trailere og kjørt til Rognan, enten helt fra Oslo eller noen mil fra Salten havn.

Så fikk stålleverandøren i Bratislava en idé. De har jernbanespor rett utenfor døra og lurte på om ikke varene kunne sendes på skinner fra øst til nord, 2900 kilometer over «halve» kontinentet.

Slovakerne kontaktet sin transportør Rail Cargo Austria, som fraktet lasten rett vestover og inn i Østerrike. Der tok svenske Green Cargo AB over. De har et ukentlig tog mellom Wien og Malmö, og kjørte stålet videre fra Sør-Sverige til Alnabru i Oslo.

Her tok norske CargoNet stafettpinnen. På oppdrag fra Grenland Rail sørget de for frakten de siste 1100 kilometerne til Nordland.

Dugnad for godstoget

Den første forsendelsen gikk rett gjennom Rognan stasjon og stoppet lengre nord på Fauske godsterminal. Der ble det lastet over på trailer, som kjørte stålet tre mil sørover til Nexans.

– Det synes vi var unødvendig. Fra Rognan stasjon går det et gammelt industrispor frem til fabrikken. Vi ville sørge for at neste last kunne gå helt til fabrikken. Det ville spare både klimaet for utslipp og veiene for unødvendig trailertrafikk, sier Paul Agnar Røvik, regional terminalleder for Bane NORs område nord.

Han fikk beskjed om at det allerede var for sent. Toget med stål sto allerede i Trondheim og skulle være fremme lørdag 18. september.

– Den lørdagen ringte vi rundt for å få på plass en togekspeditør for å betjene Rognan stasjon. Folk stilte villig opp på fridagen. Vi fikk også gitt beskjed til terminalleder og lokfører hos CargoNet, som gjerne ville bidra, forteller Røvik.

Paul Agnar Røvik, regional terminalleder for Bane NORs område nord. Foto: Bane NOR

Jubler for godt samarbeid

Forsendelsene har fortsatt å komme og nå venter Nexans en ukentlig last fra Bratislava på rundt 65 tonn stål.

Det får samarbeidspartnerne til å juble:

– Det er gjort en kjempejobb av Bane NOR og CargoNet. Den skal de ha all mulig ære av, sier Arild Ekelund Hansen, prosjektleder i Grenland Rail.

– Det er vist en fantastisk dugnadsånd i alle ledd hos Bane NOR. Sammen har vi hatt en stor interesse av å få til dette, sier Åsmund Oma Aanestad-Bakke, kundeansvarlig i CargoNet.

Bane NORs Paul Agnar Røvik er ikke mindre begeistret:

– Siden CargoNets terminalansvarlig på Fauske, Håvard Johansen, først tok kontakt, har dette gått i rekordfart. Vi har et veldig godt og nært samarbeid og alle kolleger har vært positive og hjulpet til, sier han.

(Saken fortsetter under bildet)

Godstog på Nordlandsbanen gjennom Namdalen. Illustrasjonsfoto: Njål Svingheim, Bane NOR

Ønsker bærekraftig transport

Både Grenland Rail, CargoNet og Bane NOR håper at Nexans med tiden vil flytte store deler av sin distribusjon fra båt og bil til bane.

– Nå ser vi på hvilke andre leveranser som kan være aktuelt. Nexans får store kvanta med plast fra Sverige og kobber fra Tyskland inn til Rognan, sier Arild Ekelund Hansen i Grenland Rail.

Han forteller at leverandørene er opptatte av å bidra til det grønne skiftet, og ønsker mest mulig transport på en bærekraftig og klimavennlig måte; altså på jernbanen.

Hansen påpeker at en stor fordel med frakt på skinner er at vognene kan losses når det passer mottakeren best. Trailere må stort sett tømmes med en gang, fordi sjåførene skal raskest mulig ut på veien igjen.

Fabrikkens logistikksjef er ikke avvisende til tanken om at flere varer kan komme via jernbanen:

– Vi har nylig inngått avtaler som dekker det meste av vårt transportbehov. Vi har likevel ingen fraktavtaler for stålet fra Bratislava. Så denne prøveordningen er vinn-vinn og vi skal gjøre vårt for at det blir permanent. Foreløpig får vi ikke flyttet over noe voldsomt volum fra vei til bane, men det er mulig å få til mer i fremtiden, sier Rune Barlindhaug.