Ny, rendyrket kundedivisjon i Bane NOR, med ny kundesjef

Den nye divisjonen Kunde og marked har fått i oppdrag å bygge sterkere relasjoner til jernbanekundene og bedre kundetilfredsheten. Henning Scheel er ansatt som konserndirektør.

  • Nyheter og aktuelt

Publisert: 28. oktober 2020 klokken 09:00

Oppdatert: 2. mars 2023 klokken 02:01

Mann i hvit skjorte og sorte bukser står med hendene på hoftene.

Ny konserndirektør for Kunde og marked, Henning Scheel. Foto: Aksel Jermstad/Bane NOR

Divisjonen Kunde og markeds ansvarsoppgaver er å jobbe for persontogselskapene og aktørene i godsnæringen, drive ruteplanlegging, styre og drifte godsterminalene og sørge for god informasjon til de reisende på stasjonene og i digitale kanaler. Kunde og marked representerer hele Bane NOR i sin kontakt med jernbanekundene.

- Vår jobb er å sørge for at kundene, både togselskapene, godstransportørene og i siste instans de reisende, er fornøyde med oss som infrastrukturleverandør. Dette skal vi først og fremst få til gjennom tett og god kundedialog og ved å utvikle, tilby og levere tjenester som setter kundenes interesser først. Vi skal involvere kundene i utviklingen av jernbanen. Kundene skal oppleve at vi alltid står på for dem, sier vår nye konserndirektør Henning Scheel.

Mer gods på bane

Det er også en viktig ambisjon for Kunde og marked at Bane NOR skal bli mer kommersielle og utnytte sitt inntektspotensial på en bedre måte.

- Vi må øke inntektene våre. Slik situasjonen er i dag, reflekterer ikke inntektssiden godt nok de faktiske kostnadene knyttet til leveransene våre. Vi skal øke inntektene ved å prise tjenestene våre riktigere og ved å utvikle nye, attraktive tjenester. Vi skal gjøre dette på en klok måte, blant annet er det viktig for oss at vi samtidig bidrar til å få mer gods over på bane, sier Henning.

Bane NORs nye kundesjef

Henning Scheel kommer fra stillingen som direktør for kontrakt og marked i Bane NORs utbyggingsdivisjon. Før han kom til Bane NOR i 2017, jobbet han med store prosjekter i Hydro, REC og Statoil. Han er utdannet samfunnsviter og har mastergrad i innovasjon og International management.

– Jeg er veldig glad for å få Henning på plass i Kunde og marked. Han har spilt en viktig rolle i utformingen av Bane NORs utbyggingsdivisjon og har der vist seg som en svært god relasjonsbygger og leder. Dette vil komme godt med i det viktige arbeidet med å kundeorientere oss. Jeg er sikker på at Henning vil bli tatt godt imot både av medarbeidere og kunder og ønsker ham velkommen i konsernledelsen, sier konsernsjef Gorm Frimannslund.

Omorganisering av Bane NOR

Fra 1. oktober 2020 har Bane NOR fire divisjoner med hvert sitt rendyrkede ansvarsområde: Jernbanedrift, utbyggingsprosjekter, eiendomsvirksomhet og kundeoppfølging.


Publisert: 28. oktober 2020 klokken 09:00

Oppdatert: 2. mars 2023 klokken 02:01