Digital signatur

 

 

Signere en pdf med digital ID

 

  1. Åpne pdf filen som du ønsker å signere
  2. Bla frem til arket som du ønsker å legge signaturen din på
  3. Velg Verktøy og deretter Sertifikater
  4. Når du har fått Sertifikater menyen på toppen av dokumentet, velger du Signer Digitalt
  5. Klikk og dra med musen for å trekke opp en firkant der du vil signaturen skal vises
  6. Om du ikke har opprettet en signatur, se Hvordan «Opprette en digital ID» lenger nede på denne siden før du fortsetter til neste punkt.
  7. Velg den signaturen du ønsker og klikk på Fortsett
  8. Om du er fornøyd med det du ser, klikk på Signer
  9. Lagre dokumentet etter følgende mal:
    • Praksisbok - «Navn på kandidaten» - v.«nr på aktiviteten du signerer»
    • For eksempel, hvis du har signert på aktivitet 3.2 så skal filen nå hete: «Praksisbok – Ola Nordman – v.3.2»

 

Opprette en digital ID

 

  1. Følg punkter 1 til 5 i fra overskriften over
  2. Klikk på «Konfigurer ny digital ID»
  3. Velg «opprett en ny digital ID» og klikk Fortsett
  4. Velg «Lagre i Windows Certificate Store» og klikk Fortsett
  5. Fyll ut feltene
    • navn: Skriv dine initialer
    • Organisasjonsenhet: Her skriver du ditt fulle navn
    • Organisasjonsnavn: Her skriver du navnet på ditt firma
    • E-postadresse: her skriver du din epostadresse
    • Klikk Lagre