Stormen «Sally» gjorde at Grønfjelldal stasjon gjenoppstod etter 46 år
Første passasjer fra nyåpnede Grønfjelldal stasjon mandag morgen ble 5-årige Hilda Mørtsell. Full av forventning satt Hilda på den nysnekrede perrongen og ventet på at «Ole Tobias» skulle stoppe og åpne dørene. Sammen med mamma Vibeke og pappa Dag Jøran trippet den spente jenta inn på toget, klar for sitt livs første togtur!
Publisert: 28. september 2020 klokken 14:23
Oppdatert: 2. mars 2023 klokken 02:01
Under stormen «Sally» mandag 21. september rev Ranaelva med seg vegbrua ved Nevernes på Helgeland. Dette gjorde at drøyt 200 innbyggere i bygda Grønfjelldal ble fullstendig isolert. Nå er Grønfjelldal stasjon gjenopplivet slik at Nordlandsbanen blir bygdas livline til omverdenen.
I beste nordnorske dugnadsånd ble alle kluter satt til, og én uke etter stormen, 28. september, gikk det første toget fra Grønfjelldal. Dette er nøyaktig 46 år og én dag etter at stasjonen ble nedlagt for persontrafikk.
Gjenopplivingsarbeidet
– Vi har bygget en ny plattform i tre på ti meter. I hver ende er det lagt skrå lemmer for å gjøre det enklere å komme seg opp på plattformen og gå ned igjen. Jeg fikk også fått tak i en lagret rullestolrampe i lettmetall for å gjøre livet enda litt enklere for de reisende, sier Magne Martinsen som har ledet arbeidet fra Bane NOR sin side.
Martinsen bor selv like ved stasjonen, og husker godt da togene gikk herfra for 46 år siden. Når vegbrua forsvant og det ble snakk om å lage en provisorisk stasjon var det klart at han ville være med på arbeidet, selv om han er pensjonist.
- Vi fikk med oss Totalprosjekt Namsskogan, som virkelig har stått på. Selve plattformen ble bygget i to seksjoner i Mo i Rana, og deretter fraktet med trailer til Skonseng stasjon. Siste del av ferden ble tatt på en skinneveimaskin inn til Grønfjelldal, forteller Martinsen.
«Ole Tobias» gjorde comeback
Mange av beboerne i Grønfjelldal husker da det velkjente toget «Ole Tobias» var et fast innslag i bygda. Nå har toget gjort comeback, og vil frakte både skoleelever og arbeidsfolk til Mo i Rana og tilbake flere dager i ukene fremover. Dermed får også de yngre generasjonene bli kjent med «Ole Tobias». Dette er bra for flere enn bare de togreisende.
- Det at det nå kan gå tog til og fra Grønfjelldal blir også bra for arbeidet med ny vegbru. Dette vil gjøre arbeidet lettere, fordi det nå er en vei inn hit. Det er bra for alle, sier Martinsen.
Togtider (oppdatert 01.10.2020):
Grønfjelldal | Skonseng | Mo i Rana | |
07.30 | 07.45 | 07.56 | Mandag-fredag |
10.05 | 10.18 | 10.31 | |
Mo i Rana | Grønfjelldal | ||
14.31 | 14.43 | Alle dager | |
Mo i Rana | Skonseng | Grønfjelldal | |
18.00 | 18.11 | 18.20 | Mandag-fredag, søndag |
Publisert: 28. september 2020 klokken 14:23
Oppdatert: 2. mars 2023 klokken 02:01