| E-sirkulære 2025-65 |
OMRÅDE SØR-VEST |
Publisert: 28.11.2025 |
BESKRIVELSE:
Bergensbanen: Endring i koblingsbilde Sokna – Trolldalen
INFORMASJON OG EVENTUELT TILTAK
I forbindelse med innkobling av AT på strekningen Sokna stasjon til Trolldalen stasjon vil det gjort følgende endringer i koblingsbildet.
Arbeidet utføres natt til søndag
30 november, og koblingsbilde gjelder fra kl.
09:00 søndag 30 november etter at anl. området jernbane oppheves.
- Sugetrafoer nr. 11, 12, 13, 14, 15 og 17 vil bli koblet ifra og tatt ut av bruk ved at følgende utføres:
- Seksjonsfeltene blir stroppet. Unntatt ved sugetrafo 13, km 118.804. Her vil det bli et seksjonsfelt.
- Skinnebryter lagt inn
- Det settes i drift to nye AT trafoer en på Rallerud bp og en på Trolldalen stasjon:
- 16-30-AT305 km. 120.720
- 16-30-AT306A km. 129.345
- Det monteres en bakkemontert reservestrømstrafo 16-15-TRF303 ved Rallerud mast 120-03 (km. 120,131). Matekabel fra reservestrømstrafo føres i kanal frem til mast 120-03 og tilkobles KL.
- Det monters inn en topolte brytere på Rallerud Bp for brudd på AT
- 16-30-742-L i mast 120-13 (km 120,673).
- Det er montert el utforming F fra trafo 16-30-AT305 Rallerud Bp og til 16-30-AT306A Trolldalen st. Som sier at det er kun toppmontert NL. PL går i KL.
- Matekabler for NL/PL fra AT 16-30-AT 305, som er ført i kanal frem til mast 120-14 km 120,714.
- Overspenningsvern for beskyttelse av NL/PL- kabel monteres.
- Det monteres inn en to-polet bryter 16-30-743-L i mast 120-15 (km 120,761) på Rallerud Bp for brudd på NL og PL/KL. Det etableres PL fra bryter 16-30-743-L i mast 120-15 og ned til eksisterende KL. Denne mater KL på strekningen mellom seksjonsfeltet på km. 118,804 til B Trolldalen.
- Det monters inn en to-polet bryter 16-30-751-L (mast 129-01, km 129,183) på Trolldalen st for brudd på NL og PL/KL.
- Det etableres PL fra bryter 16-30-751 i mast 129-04 km. 129.183 til KL i mast 129-01 km. 129.017. Denne mater KL på strekningen mellom seksjonfeltet på km 118.804 til B Trolldalen.
- Seksjonsfeltet på innkjør A Trolldalen blir overstroppet.
- Det monteres inn en en-polet bryter 16-15-752-L i mast 129-05 (km. 129.240) til fremtidig mating av KL på Trolldalen st. Denne settes ikke i drift. Etableres kun forbindelse mellom PL og ned på bryter.
- Bakkemontert reservestrømstrafo ved mast 129-05 (km 129.240). Matekabel fra reservestrømstrafo føres i kanal frem til mast 129-05 og tilkobles KL.
- Det monteres inn en to-polet bryter 16-30-753-L i mast 129-07 (km. 129.340) for brudd på AT.
- Matekabler for NL/PL fra AT 16-30-AT 306A, som er ført i kanal frem til mast 129-08 km. 129,374.
- Overspenningsvern for beskyttelse av NL/PL- kabler monteres.
- PL og NL som går østover blir midlertidig avspent på Trolldalen stasjon i mast 129-08 km. 129.374.
Det blir endringer i koblingsskjema
EH-008347-000 og
EEH-008348-000.
Kontaktpersoner:
- Bane Nor: Rune Aarset: 40555620 (Byggherreombud)
- Bane Nor: Oddgeir Stolen: 91650131(Byggherreombud)
- BBJV: Rune Mølster: 91666609
- BBJV: Einar Fleischer: 90244237 (Produksjonsleder KL)
E-sirkulære gir informasjon fra Sakkyndig driftsleder til personell som jobber med elkraft.