ELKRAFTPORTALEN

E-sirkulære 2025-52 OMRÅDE STOR-OSLO Publisert: 25.09.2025

BESKRIVELSE:
Østfoldbanen: Omkobling av KL ise linjen mellom Sarpsborg omformer og B Sarpsborg.

INFORMASJON OG EVENTUELT TILTAK

Bakgrunn:

Det er fra Sarpsborg omformer mot innkjør B Sarpsborg er det 3 utgående linjer fra Sarp omf.

15U1 ble lagt til normalt ute rundet år 2000, dette pga problemer med bæreline ved B Sarpsborg. Denne linjen mates nå fra 15U2 via sammenkoblingsbryter Z – 334

Kl Ise linjen mates fra Sarp omf mot B Sarpsborg delvis på egne tremaster via 15U3.

Fremtid:

For å slippe å bygge helt ny KL ISE linje (som for øvrig har begrenset leder tverrsnitt) kan det foretas omkobling av anlegget i området ved B Sarpsborg. (vedlagt skisse tegning)

I Sarpsborg omf må det foretas omjustering av vern på 15U1 så de samsvarer med dagens 15U3.

Når disse omkoblinger er gjort så kan eksisterende KL Ise linje fjernes i sin helhet.

Om det skulle ta litt tid å å få justert vern så er det en enkel sak å fremdeles benytte 15U3 via en såkalt X skinne i Sarpsborg omformer!

Arbeider ved B Sarpsborg

- I mast 4150 ( SKA mast)

Det monteres avspennings jern

- Gammel KL ISE linje

Denne kan nå frakobles, line demonteres om trestolper kan trekkes opp med litt kraftig gravemaskin.

Kabel fra 15U3 til kabelbryter Z–336 kan beholdes frem til bryteren som reserve. Dette siden det er utfordrende og skille den kabelen fra de øvrige linjene (som går i samme kabelkanal ut fra omf).

Bilde fra Omf med midlertidig omkobling:

I den nye løsningen, vil flaskehalsen sin utstrekning forlenges fra Z-334 helt til BT 49, men størrelsen på flaskehalsen vil være den samme, gitt at kontaktledningstverrsnittet er identisk hele veien fra U2 til BT 49. I så fall er det ikke en endring av termisk kapasitet i KL-anlegget kontra dagens løsning, og det er ikke behov for mer dyptgående analyser av problemstillingen.

På grunn av at U1 har vært normalt ute siden 2000, vil i praksis strekket mellom U2 og Z-334 fortsatt være den termiske flaskehalsen, siden denne delen av KL har utsatt for høyere belastning i 25 år enn resten av KL-strekket mellom Sarpsborg omformer og Sarpsborg stasjon, og av den grunn vil kapasitet i denne delen av KL ha blitt redusert raskere enn resten. Det følger av dette at ny matesituasjon til Østre linje i praksis ikke vil ha noen påvirkning på termisk kapasitet i systemet. Det er heller ingen andre systemegenskaper i banestrømforsyningen som vil påvirkes av endringen, og derfor er den foreslåtte løsningen ansett som akseptabel fra et kraftsystem-perspektiv.


E-sirkulære gir informasjon fra Sakkyndig driftsleder til personell som jobber med elkraft.