E-sirkulære 2025-37 |
OMRÅDE Sør-Vest |
Publisert: 27.06.2025 |
BESKRIVELSE:
Hønefoss: Endring i koblingsbilde Hønefoss omformer - Sokna stasjon
INFORMASJON OG EVENTUELT TILTAK
Følgende endringer bli gjeldende fra 29.06.25 klokken 08:00
AT på strekningen Hønefoss omformer km: 96.669 til Sokna stasjon km: 112.067 spenningsettes.
- Sugetrafoer nr 5 tom nr 10 tas ut av bruk på følgende måte:
- Seksjonsfelter stroppes
- Skinnebrytere legges inn
- Utgående mating fra Hønefoss omformer legges om og vil mate AT (PL) istedenfor dagens mating til KL.
- Eksisterende mating fra 15U1E til bryter 16-7-S beholdes
- Eksisterende mating fra 15U2E til bryter 16-6-S beholdes
- Bryter 16-8-S endrer navn til 16-15-711-S
- Mating fra 15U3E til bryter 16-9-S beholdes, men bryter endrer navn til 16-15-712-L
- Det etableres ny kl-bryter 16-15-713-L
- Det etableres ny bryter 16-15-714-L for mating KL vestover
- Eksisterende seksjonsfelt som stroppes over:
- km: 99.133
- km: 101.132
- km: 109.415
- km: 112.898
- Eksisterende seksjonsfelt som IKKE stroppes over
- Det etableres nye brytere på AT
- 16-30-721-L, (100-08) km: 100.400
- 16-30-723-L, (100-11) km: 100.551
- 16-30-731-L, (111-18) km: 111.883
- 16-30-733-L, (112-02) km: 112.067
- Bryter 16-30-733-L, km:112.067, legges UT og sikres mot innkobling.
- Det etableres nye KL-brytere
- 16-15-722-L, (100-10) km: 100.495, denne overstroppes
- 16-15-726-L, (104-08) km: 104.330, legges UT og sikres mot innkobling.
- 16-15-732-L, (111-19) km: 111.941
- Det settes i drift 4 stk AT-trafoer:
- 2 stk ved Hønefoss omformer
- 16-30-AT-301, km: 96.725
- 16-30-AT-302, km: 96.725
- 1 stk ved Gardhammer
- 16-30-AT-303, km: 104.325
- 1 stk ved Sokna
- 16-30-AT-304, km: 112.050
- Alle brytere blir motorstyrt.
- Brytere som tas ut av bruk og fjernes:
- 16-8-S (erstattes av 16-15-711-L)
- 16-9-S (erstattes av 16-15-712-L)
- 16-712-L
- 16-727-L
- 16-728-L
- 16-729-L
- RTU Hønefoss omformer km. 96.725 idriftsettelse og følgende brytere får motordrift:
- 16-6-S
- 16-7-S
- 16-15-712-L
- 16-15-713-L
- 16-15-714-L
- RTU Veme km: 100.400 idriftsettelse og følgende brytere får motordrift:
- 16-30-721-L
- 16-15-722-L (overstroppet)
- 16-30-723-L
- RTU Gardhammer km: 104.325 idriftsettelse og følgende brytere får motordrift:
- 16-15-726-L (Legges UT og sikres mot innkobling.)
- RTU Sokna km: 112.040 idriftsettelse og følgende brytere får motordrift:
- 16-30-731-L
- 16-15-732-L
- 16-15-733-L (Legges UT og sikres mot innkobling.)
- Skille mellom hvilke brytere som styres fra Elkraftsentralene er justert, slik at bryter 16-15-711-S (tidligere 16-7-S) nå styres fra Elkraft Sør-Vest i Bergen. Skille mellom elkraftsentralene er vist med stiplet linje på koblingsskjema og den linja vil bli tegnet gjennom seksjonsfelt ved km 96.699-96.813 i neste versjon av koblingsskjema.
Kontakt personer:
- Bane Nor: Oddgeir Stolen: 91650131(Byggherreombud)
- Bane Nor: Rune Aarset: 40555620 (Byggherreombud)
- Nettpartner: Rune Mølster: 40004800 (Anleggsleder)
E-sirkulære gir informasjon fra Sakkyndig driftsleder til personell som jobber med elkraft.