ELKRAFTPORTALEN

  Info du trenger i forbindelse med arbeid på eller nær ved Bane NOR sine elektriske anlegg

 

E-sirkulære 2023-42 OMRÅDE INNLAND Publisert: 01.09.2023

 

BESKRIVELSE:

Dovrebanen: KL delvis fjernet sør for Ringebu

 

INFORMASJON OG EVENTUELT TILTAK

Ved flommen «Hans», i august 2023, ble ett brufundament på Randklev jernbanebru undergravet og brua kollapset.

Dette har medført at Dovrebanen vil være stengt mellom Fåvang og Ringebu i lengre tid (per nå er ikke tidsaspektet mulig å fastslå).

Det er behov for mye arbeid på strekningen og særlig Randklev bru, før det vil bli kjørbart for tog.

I den forbindelse opprettes disponeringsformen avstengt område fra Innkjørhovedsignal B 322 FÅV til innkjørhovedsignal A 331 RBU for å kunne gjennomføre nødvendige arbeider på strekningen.

Fra innkjørhovedsignal A 331 RBU (bilde 1) og sørover til km 240,720 (avspenningen rett sør for tunellen, bilde 2) er kontaktledningen revet.

Det betyr at denne strekningen nå er uten KL (bilde 3). Krav til LFS bortfaller på denne delen.

Øvrig del av strekningen fra tunell ved km 240,720 til innkjørhovedsignal B 322 FÅV har KL og det vil her være krav til overholdelse av bestemmelser for arbeid i og ved KL - anlegget.


Bilde 1 (sett nordover)

Bilde 2 (sett nordover)

Bilde 3 (strekning uten KL)


E-sirkulære gir informasjon fra Driftsleder til personell som jobber med elkraft.