Ruteplantjenester
Det kjører mange godstog, persontog og arbeidstog på jernbanen. Arbeidet med ruteplan setter faste tidspunkter for kjøring av tog mellom stasjonene. Bane NOR tildeler togselskaper togruter på tilgjengelig kapasitet på jernbaneinfrastrukturen.
Om tjenesten
Fordeling av ruter inngår i Kapasitetsfordelingsprosessen. Kapasitetsfordelingsprosessen er Bane NOR sin prosess for fordeling av kapasitet for ruteleier, og tjenester til togselskaper, samt Bane NORs eget behov for sportilgang for drift, vedlikehold og nybygging av jernbaneinfrastruktur.
Prosessen starter fem år (også kalt «X-60», som angir antall måneder) før en ny ruteplanperiode iverksettes, og består av gjentakende aktiviteter for planlegging og tildeling av infrastrukturkapasitet.
I tjenesten ruteplan inngår ruteleier og ikke andre tjenester som fordeles i kapasitetsfordelingsprosessen.
Togselskap min side
Jobber du i et togselskap som har avtale med Bane NOR? Logg inn og finn nyttig informasjon.
Deltjenester
Tjenesten ruteplan består langsiktig kapasitetsplaner, årlige ruteplaner og operative ruteplaner.
Langsiktig kapasitetsplaner
Gjennomfører kapasitetsanalyser og utarbeider kapasitetsforbedringsplaner, både for interne utredningsoppdrag og forskriftspålagte utredningsoppgaver.
Koordinerer behov for sportilgang for drift, vedlikehold og bygging av ny jernbaneinfrastruktur og togselskapenes innmeldte behov for rutemodeller og/eller når det skal tas i bruk nye typer kjøretøy.
Gjennomføre mulighetsstudier for søkere som ønsker opplysninger om endringer til ruteplanen, forventet framføringstid for spesifikke togslag eller mellom bestemte relasjoner, teknisk kompatibilitet mellom togmateriell og jernbaneinfrastruktur.
Beregner kjøretider for ulike nye materielltyper basert på relevante opplysningene om traseen som skal trafikkeres.
Årlige ruteplaner
- Fordeling av ruteplaner, det vil si kapasitet for ruteleier og tjenester til togselskaper samt Bane NORs eget behov for sportilgang for drift, vedlikehold og nybygging av jernbaneinfrastruktur.
- Fordelingen foregår etter krav gitt i lover og forskrifter, samt retningslinjer for årlig kapasitetsfordeling beskrevet i Network statement.
Årlig ruteplanprosess har tre faser:
Oppdatere planforutsetninger (Forberedelsesfase -X-12 – X-9)
Fordele infrastrukturkapasitet (Konstruksjonsfase – X-8 – X-3 ½)
Iverksette ruteplan (Iverksettelsesfase -X-3 – X-2
Operative ruteplaner
- Behandler søknader om midlertidige eller varige endringer av ruteplanen, detaljering av og iverksettelse av banetekniske planforutsetninger samt fordeling av restkapasitet. Kapasiteten fordeles i den rekkefølge søknadene mottas.
- søknad fra togselskap om midlertidige endringer i ruteplanen (BTP)
- søknad fra Bane NOR om arbeid i og ved spor (BTP)
- søknad fra togselskap om restkapasitet
- søknad fra Bane NOR om restkapasitet
- koordinere søknader, utarbeide og distribuere kunngjøringer
Søknader om infrastrukturkapasitet skal sendes inn i Bane NORs system for søknader i operativ kapasitetsfordeling (kalt BEST-K).
Ved oppstått behov for midlertidig endring av ruteplanen innen samme driftsdøgn, skal søknad rettes direkte til togleder og ikke sendes i BEST-K.
Network Statement
Network Statement er nettveiledningen til Bane NOR. Den sørger for at alle operatører på jernbanenettet får samme informasjon om infrastrukturen i Norge.