Kunde- og trafikkinformasjon
De reisende skal få riktig, lik, rask og nyttig informasjon som gjør det mulig å ta gode valg for reisen.
Om tjenesten
De reisende ønsker informasjon slik at de kan ta gode valg for reisen sin. Informasjonen gis i Bane NOR sine egne informasjonskanaler på stasjonen samt noen digitale kanaler. God informasjon gir forutsigbarhet for alle både når alt er i rute, men også når det oppstår avvik fra normal drift. I Bane NOR jobber vi hver dag for å informere raskt og presist om trafikken, slik at vi svarer til forventningen de reisende har til oss.
Togselskap min side
Jobber du i et togselskap som har avtale med Bane NOR? Logg inn og finn nyttig informasjon.
Deltjenester
Her finner du det du trenger å vite om våre deltjenester, dvs. hva vi informerer om, hvor vi gir informasjon og hvordan vi gir råd til de reisende dersom det er endringer i togavviklingen, ruteplanen eller driften vår. Vi har to målgrupper for deltjenestene våre, på den ene siden er det de som reiser med tog og på den andre siden er det eksterne aktører som togselskaper og Entur.
Deltjenester til de togreisende
Vår viktigste oppgave er å gi god informasjon til de reisende i alle situasjoner som kan oppstå. Når alt er i rute og driften normal er monitorer og anvisere på stasjonene våre de viktigste kanalene til å hjelpe de reisende med:
- Å finne riktig tog og bekrefte avgangstid og destinasjon
- Bekrefte at toget er i rute
- Hvilket spor på stasjonen toget går fra og hvordan du finner frem dit
- Å vise hvor du skal plassere deg ved sporet for å komme raskt til "din" plass på toget.
I tillegg til informasjonen på stasjonene bruker stadig flere reisende appen vår NÅ. Den gir sanntidsinformasjon om alle togreiser i hele landet og er en svært praktisk og nyttig kilde for alle som reiser med jernbane i Norge.
Informasjonskalene våre sørger for at kundene finner den informasjonen de trenger. Vi bruker mange ulike typer informasjonselementer som linjekart, monitorer, anvisere, høyttalere, nettsiden vår og NÅ-appen.
Når togene ikke går som planlagt er det vår oppgave å informere om avvik så tidlig og tydelig som mulig slik at de reisende er i stand til å ta riktige valg for sin reise. Vi vet at det er de reisende som blir hardest rammet av alle avvik fra normal drift.
I Bane NOR opererer vi med to hovedkategorier når vi snakker om avvik:
- Oppståtte avvik
- Planlagte avvik
Kundesenteret er kontaktpunktet vårt for togselskapene og de reisende. Her tar vi imot informasjon og svarer på spørsmål på telefon og chat. Kundesenteret fungerer også som sentralbord for kontakt med ansatte i Bane NOR.
Togselskapene og Entur tilbyr også informasjon om togtrafikken til de reisende gjennom sine egne apper og web-løsninger.
Deltjenester til togselskaper, Entur og andre eksterne aktører
Det er Bane NOR som leverer masterdata om togtrafikk i Norge og om Bane NOR sin infrastruktur. Informasjonen tilrettelegges og gjøres tilgjengelig for togselskapene, Entur og andre eksterne aktører.
Det er Bane NOR sitt ansvar å legge til rette for at togselskapene kan kjøre alternativ transport når det ikke kan kjøres tog. Togselskapene har ansvar for planleggingen og gjennomføringen av den alternative transporten og har ansvar for egne passasjerer.
Avtale-om-alternativ-transport-2020.pdf
Avtale om tilrettelegging for avvikshåndtering.pdf
Network Statement
Network Statement er nettveiledningen til Bane NOR. Den sørger for at alle operatører på jernbanenettet får samme informasjon om infrastrukturen i Norge.
Kontaktinformasjon

Victor Hansen
Tjenesteansvarlig for Kunde- og trafikkinformasjon
Relatert innhold
Reiseappen NÅ
I reiseappen NÅ ser du alle togavganger og -ankomster i Norge. Med NÅ har du stasjonsskjermen på mobilen din.

Arbeid på jernbanen
Lurer du på hva vi gjør og om arbeidet vårt påvirker togreisen din? Her får du en oversikt over pågående og planlagt arbeid på jernbanen.
Trafikkmeldinger
Her finner du en oversikt over avvik, endringer og forsinkelser på jernbanen.
Siste nytt
Vekst i godstrafikken i 2022
Godstrafikken på jernbanen øker. I 2022 gikk varetransporten på Nordlandsbanen opp åtte prosent. På Dovrebanen og Østfoldbanen var veksten syv og fem prosent.

Follobanen åpnet for trafikk 5. mars
Takk til alle pendlere og reisende som har vært tålmodige med oss de siste ti ukene, mens Follobanen har vært stengt. Trafikken er i gang fra 5. mars.

Vellykket arbeid på jernbanen i påsken
Færre tar toget når det er felles ferietid. Da bruker Bane NOR anledningen til å utføre arbeid i og ved jernbanesporet.
