Arbeid på jernbanen i sommer

Når mange togpendlere har ferie, må vi benytte muligheten til å vedlikeholde jernbanen. Da stanser vi togtrafikken og passasjerer må ta buss for tog.

  • Nyhet
  • Vedlikeholdsarbeid
Bilde av folk som går til bussen gjennom et tydelig oppmerket og skiltet område.

Se etter de gule skiltene! Togselskapene har kundeveiledere på plass på de store stasjonene for å bistå de reisende. Foto: Nikolas Gogstad, Bane NOR

(Nederst i denne saken ser du når og hvor det er buss for tog i sommer.)

I mange år har togpassasjerene på Østfoldbanen hatt buss for tog i flere sommeruker. I år stenges jernbanen kun i en uke, og bare enkelte avganger erstattes med buss for tog de siste 3 ukene. 

Huskeliste til deg som passasjer:

  • Planlegg reisen din i appene eller på nettsidene til togselskapene, Entur eller Ruter
  • Bussen kan bruke andre stoppesteder enn det toget gjør
  • Avgangs- og ankomsttider kan være annerledes
  • Reisen kan ta lengre tid med buss og det tar tid å bytte mellom buss og tog
  • Kjøp billett før du går om bord

Følg gule skilt

På Oslo S vil de fleste busser gå fra Trelastgata ved spor 19. Alle busser vil ha endeholdeplass på grusplassen i Tollbugata, ved Børsen, et steinkast unna Oslo S. På andre togstasjoner er bussholdeplassene merket med gult der det går buss for tog.

– Vi skal skilte godt, se etter de gule skiltene. Togselskapene har kundeveiledere på plass på de store stasjonene for å bistå de reisende, sier Victor Hansen, direktør for kunde- og trafikkinformasjon. 

Nytt i år er at Go-Ahead samarbeider med Vy for å få færre busser på veiene. Det innebærer at Go-Aheads passasjerer kan ta Vy-tog mellom Oslo S og Asker, der de bytter til Go-Aheads busser.

Derfor er det buss for tog

Vi kan ikke jobbe i sporet når det går tog der. Derfor velger vi den tiden på året med færrest passasjerer og minst trafikk for å gjøre vedlikeholdsarbeid.

Over tid har det blitt stadig flere avganger og flere reisende på jernbanen. Det er bra for både miljøet og passasjerene, men betyr mer slitasje på skinnene. Derfor er det ekstra viktig å stenge hver sommer for oppussing og oppgradering.

– Dette er for å rette opp slitasjen som skjer gjennom høsten, den lange vinteren og våren. Det gjør ikke nødvendigvis jernbanen bedre, men det hindrer forfall, sier Hansen. 

Illustrasjonfoto.

Follobanen skal ferdigstilles

Den nye Follobanen skal kobles til de vestgående sporene på Oslo S. Dette er den største sporoppgraderingen på Oslo S på 40 år.

Siden 5. mars har Follobanen vært i drift, og kjørt til Oslo S. I dag må de som skal lengre vestover bytte tog. I sommer skal det gjøres en stor jobb med å koble Follobanen til syv vestgående spor, slik at Follobanen og R21 kan kjøres til Nationaltheatret, Skøyen og videre fra midten av desember.

– Endelig skal de reisende på Follobanen få hele tilbudet de er lovet. I midten av desember starter vi nye rutetider for 2024, og da kan de reisende kjøre gjennom Oslotunnelen. Arbeidet i sommer er en kompleks jobb, som kan skape noen forsinkelser når vi starter opp trafikken igjen, men vi har stort fokus på dette og gjør vårt beste for at trafikken skal gå i rute, sier Victor Hansen.

Drammen og Vestfold forbereder for fremtiden

Vi bygger stort i Drammen og Vestfold for at togpassasjerer skal få kortere reisetid og opptil fire tog i timen mellom Tønsberg og Oslo fra 2025.

I sommer skal Tønsberg stasjon og Tangentunnelen oppgraderes, og det må gjøres uten tog på skinnene.

I Drammen skal vi legge om jernbanesporene som går vestover fra Drammen stasjon. Det er nødvendig for å kunne komme til slik at de kan bygge nedkjøringen til den nye Drammenstunnelen der sporene går nå.

Like øst for Drammen stasjon blir sommeren brukt til å bygge en undergang til elvepromenaden for Drammen kommune. 

Nytt signalsystem på Gjøvikbanen

Vi er i gang med en helt nødvendig fornyelse av jernbanens mange og gamle signalanlegg. Det skal gi færre forsinkelser og flere tog i rute for passasjerer og gods.

Det nye signalsystemet skal etter planen tas i bruk mellom Roa og Gjøvik før jul. Når det er stengt i august er det både for å teste det nye systemet og for å oppgradere spor og kontaktledninger, det vil si strømlinjene over toget.

Her er det buss for tog i sommer

Vestover

Drammensområdet

  • 24. juni - 6. august er det stengt mellom Asker/Brakerøya og Mjøndalen/Stokke.
  • 24. juni - 9. juli er det også stengt mellom Mjøndalen og Kongsberg/Nordagutu.

Sørøst

  • L2 – lokaltog: 1. - 5. juli er det buss for tog mellom Tollbugata (ved Oslo S/Børsen) og Rosenholm.
  • R21, R22, R23 og RE20: 1. - 5. juli er det buss for tog mellom Oslo S og Ski. Fra Ski går togene til Moss, Mysen/Rakkestad og Halden/Gøteborg.
  • R21, R22 og R23: 6. - 30. juli er det buss for tog mellom Oslo S og Ski for R21, R22 og R23, men det kjøres samtidig tog for både L2 mellom Oslo S – Ski og RE20 mellom Oslo S og Halden/Gøteborg.

Nordover

Gjøvikbanen

Stengt mellom Oslo S og Gjøvik 7. – 20. august.

Oslo S

De fire siste helgene i juli er det nattestengt på Oslo S mellom lørdag og søndag. Nattugler må derfor ta buss for tog uansett hvor de skal.