Opplæringsmodulen åpnet for eksterne!

I går ble opplæringsmodulen i Driv lansert for Bane NORs kunder, leverandører og samarbeidspartnere

- Opplæringsmodulen i Driv ble lansert for alle i Bane NOR mandag 30. november. I går ble Opplæringsmodulen også åpnet for mer enn 8 000 eksterne læringsbrukere. Dette markerer en viktig milepæl for implementeringen av Driv, men også for Bane NOR som læringstilbydersier konserndirektør HR og organisasjon, Beate Hamre Deck. 

Bane NOR tilbyr et omfattende opplæringstilbud til eksterne læringsbrukere. Disse får nå en egen innloggingsside gjennom https://www.banenor.no/kursportal hvor de får tilgang til informasjon, opplæringsmateriell, instruksjonsfilmer og ofte stilte spørsmål.  

I Opplæringsmodulen kan eksterne læringsbrukere opprette brukerkonto, oppdatere og vedlikeholde egen informasjon, inkludert arbeidsgiverinformasjonsamt få tilgang til hele kurskatalogen til Bane NOR og Norsk jernbaneskole på ett sted. De kan også gjennomføre e-læring, melde seg på kurs, se sin egen læringshistorikk, og få automatiske varsler når kurs og opplæringsløp nærmer seg forfall. 

For Norsk jernbaneskole representerer Opplæringsmodulen et betydelig løft. Våre læringsbrukere kommer nærmere sin egen informasjon og får mulighet til å gjøre mer selv. I tillegg har vi fått på plass en automatisk faktureringsprosess, som vil spare oss for mye manuelt arbeid, sier leder for Norsk jernbaneskole Therese Victoria Sørensen.  

Informasjon og forankring 

Det var i sommer at Bane NOR og Norsk jernbaneskole orienterte om at vi skulle få et nytt kursadministrasjonssystem. Siden da har det vært gjennomført dialoger på flere nivåer med våre kunderNorsk jernbaneskole har blant annet gjennomført felles informasjonsmøter med sine største kunder. 

Dette har vært etterlengtet. Jeg opplever at våre kundekontakter er veldig nysgjerrig og støttende til lansering av ny kursportal. Fremover kommer vi til å fokusere mer på målrettet opplæring i systemet, f. eks til læringsbrukere, ledere og instruktører slik at vi nå tar i bruk de mulighetene som teknologien byr på, sier Therese.  

Supportmodell 

Siden Bane NOR og Norsk jernbaneskole har et så høyt antall eksterne læringsbrukere, trenger vi en robust supportmodell for henvendelser fra eksterne. Vi har derfor etablert et samarbeid med Sopra Steria som sitter i førstelinjestøtte. De vil i stor grad håndtere registrerings- og innloggingsproblematikk, og registrere alle saker i Service NOW. Så kan de eskalere videre til andrelinje, som sitter på Norsk jernbaneskole. Derfra vil henvendelser besvares eller rutes videre til relevante fagområder eller superbrukere. 

- Dette betyr at Norsk jernbaneskole nå også vil begynne å benytte seg av Service NOWVi har hatt gode kompetanse- og erfaringsutvekslinger med HR-førstelinjestøtte, og er trygg på at dette representerer en profesjonalisering av saksbehandlingen. Vi håper dette vil gjøre oss mer effektive og at kundene vil oppleve god og effektiv kundeservice framover, avslutter Therese.