Digital læring i Bane NOR

I Bane NOR og på Norsk jernbaneskole har vi jobbet med digital læring over flere år, og 1. september ble vi forsterket som et team

Vi er nå 3 stk som skal jobbe for å produsere og utvikle effektive læringsløp av god kvalitet til kundene våre. Men hva legger vi egentlig i digital læring?

Ida Helsing, prosjektleder digital læring.  Foto: Norsk jernbaneskole
"Læring er for meg noe av det mest spennende jeg kan diskutere og forstå mer av, og når vi nå har mulighet til å bruke digitale flater og digitale rom til å bruke tiden vår smartere og mer effektivt så er det som å få i pose og sekk!

Det har åpnet seg mange muligheter det siste året som vi hadde brukt lang tid på å komme til, hadde det ikke vært for pandemien. Disse mulighetene har Bane NOR valgt å gripe, og vi som et team skal bistå der vi kan, til å utvikle og produsere spennende læringsløp, som passer inn i fremtidens hybride arbeidshverdag!"

Julian Råbu, rådgiver digital læring.  Foto: Atle Schaathun
"Jeg har erfart at folk ofte blir skremt når de hører at noe skal være «digitalt». For hva kan vel jeg (du) om det digitale?

Vet du hva som er viktig for læring i en tradisjonell læringssituasjon? Da vet du også en del om hva som fungerer digitalt. Har du en tydelig struktur og mål for hver økt? Legger du også til rette for interaksjon og variasjon? Bra! Du er på god vei. Lykke til med (digital) læring!"

Truls Jerven, rådgiver digital læring.  Foto: Atle Schaathun
"Hva er digital læring for meg?

For meg ligger det mye muligheter i digital læring. Det er ikke snakk om at digital læring skal erstatte alt av dagens undervisning, men det er mulig å supplere og gjøre det mer fleksibelt og variert. For eksempel kan du høre podcast eller se en film før klasseromsundervisning, og dermed møte mer forberedt til kurset. Dette fører til at man faktisk får utnyttet tiden med veilederen, og kan ha en mer matnyttig diskusjon. Målet mitt er å gjøre undervisningen mer engasjerende og gøy!"