Perle pendler

Nicolas Perle er fra Finnmark. Der har de ikke tog. Nå er toget blitt en viktig del av livet han vil leve.

Foto: Thomas Ekström

Etter fullført utdannelse som toller i Oslo, flyttet Nicolas til Tana. Nabobygda til det lille hjemstedet sitt, Nesseby i Finnmark. Her hadde han fått jobb på grensa til Finland. Likevel, etter mange utevakter var tolleren igjen åpen for retur til hovedstaden. 

– Det ble for kaldt. Rett og slett. Det kunne bli ned mot 30 minusgrader

Nicolas Perle

Pendler fra Troms og Finnmark – nå Etterstad

– Jeg er veldig glad i Nord-Norge og stedet jeg vokste opp, men hater å fryse. Samtidig dukket det opp et jobbtilbud på Gardermoen. Da ble valget enkelt, stadfester finnmarkingen lattermildt.

Sammen med kjæresten satte de nesene sørover. Neste stasjon Oslo. Nicolas fant seg fort til rette i sin nye stilling på hovedflyplassen, og sammen med kjæresten etablerte de seg raskt i byen. Først på Grønland. Nå på Etterstad. Der har de nå bodd i seks år. Paret har også fått en sønn som nå er to år, og i fjor giftet de seg i Tromsø. Samtidig er det ikke bare hovedstaden og familien Nicolas har et veldig sterkt forhold til.

Banepodden

Toget gjør at jeg kan bo der jeg vil og jobbe der jeg må

Hør podkast

– Jeg er skikkelig glad i toget, og bruker det til og fra jobb hver eneste dag. I Finnmark har vi jo ikke tog. Der er alle er helt avhengige av bil. Det finnes liksom ikke noen alternativ. Her ser jeg derimot ingen grunn å eie bil. Bussen stopper rett utenfor der jeg bor. Fra Oslo S bruker jeg vel 20 minutter med toget til Gardermoen. Det fungerer veldig godt i min hverdag, forteller Perle.

Muligheten til å bo i umiddelbar nærhet til stasjoner, sammen med gode tilbringerløsninger, er avgjørende for at flere skal benytte toget i hverdagen.

Jon-Erik Lunøe – leder for eiendomsvirksomheten i Bane NOR

Gode knutepunkt er viktig


– Vi ser at jo lenger unna togstasjonen du bor, jo mindre er sjansen for at du benytter deg av togtilbudet. Faktisk ser vi at mange velger bort toget dersom de bor mer enn én kilometer fra stasjonen. Derfor er vi opptatt av å utvikle gode knutepunkter som ligger tett opp mot jernbanelinjen. Da må vi blant annet satse på å bygge tettere og høyere, slik som i Barcode.

Dessuten jobber vi sammen med våre samarbeidspartnere for å frakte folk raskt og miljøvennlig til stasjonen. Både med annen kollektivtransport, el-sparkesykkel, bybil og ved at vi bygger sykkelhoteller på stasjonen, forklarer Lunøe.

Nicolas bor i nærheten til Norges viktigste knutepunkt, og er sånn sett heldig. Muligheten til å komme seg til og fra stasjonen er mange. Det går flere T-bane-linjer i retning Etterstad og Helsfyr. Bussen stopper også rett utenfor der han bor, med avganger hele døgnet.

– Det er nesten rart hvor fort vi følte oss hjemme i hovedstaden. Ikke minst siden jeg har vokst opp på en veldig liten plass.

Nicolas er også Tromsø-supporter.

Akkurat nå kunne jeg ikke tenke meg å bo noe annet sted enn på Etterstad.

–  Akkurat nå kunne jeg ikke tenke meg å bo noe annet sted enn Etterstad. Her har vi alt vi trenger; lekeplasser, turområder, nærbutikker og kort avstand til sentrum. Dessuten reiser jeg effektivt til og fra jobb. Toget er derfor mye av grunnen til at vi kan og vil bo akkurat her, avslutter Nicolas mens han viser oss rundt i nabolaget sitt.

Knutepunkt – hva og hvorfor

  • Et sted der flere transportformer møtes
  • Gjør det mulig for flere å reise miljøvennlig til og fra jobb
  • Tiltrekker seg handel og næring fordi det er lett å komme til for mange mennesker
  • Sparer dyrket mark og urørt natur ved at boliger og næringsliv samles på sentrale områder
  • Fremmer utvikling av gode steder, byer og regioner

Joanne mellom byen og landet

Noen pendlerliv er mer kontrastfylte enn andre. I Joannes liv har pendling mellom ulike interesser blitt en livsstil.

Silkeføre på Ski

Et godt knutepunkt skal gi en følelse av flyt. Derfor er silkeføre et ideal for nye Ski stasjon – ikke bare på grunn av ordspillet.

Banepodden

Banepodden

Hør hva vi gjør for at flere skal ta mer tog

Lytt til podkast