Joanne mellom byen og landet

I Joannes liv går by og land hand i hand. Odelsjenta pendler med tog mellom et urbant liv i Oslo og dyrking av økologiske grønnsaker på familiegården utenfor Hamar.

Foto: Thomas Ekström

Noen pendlerliv er mer kontrastfylte enn andre. I Joannes liv har pendling mellom ulike interesser blitt en livsstil. Den mat- og vininteresserte unge kvinnen deler tiden sin mellom gårdsliv på Hedmarken – og leilighet på St. Hanshaugen og restaurantjobb i hovedstaden. Jernbanen knytter hennes to veldig forskjellige tilværelser sammen.

– Ofte reiser jeg fram og tilbake flere ganger i uka. Jeg må jo hjem til gården når noe skal fikses. Og det er mye som skal fikses på en gård. Dessuten er jeg jo odelsjente. Slo tvillingsøstera mi med 5 minutter, forteller hun med glimt i øyet.

Fremdeles er det moren som formelt driver gården. Joanne og søsknenes engasjement for å dyrke økologiske grønnsaker og bær i småskala, er første steget mot å ta over driften. De dyrker blant annet artiskokker, bønner, mange ulike rotgrønnsaker og over 50 ulike typer rabarbra.

– Vi har mye på gang. Etterspørselen etter produktene våre har skutt i været.

Samtidig er det mye jobb siden alt må gjøres for hånd.

Ofte tar jeg toget til Hamar etter at restauranten stenger søndag kveld. Jeg beskjærer trær, luker i grønnsaksbedene og sår i åkeren hele mandag formiddag – før jeg drar tilbake til restaurantjobben i Oslo på kvelden. Av og til tar jeg også med meg noen kasser med grønnsaker på toget. Vet ikke om det er lov, men møter stort sett veldig hyggelige konduktører, forteller hun lattermildt.

Selv påstår hun å være den eneste fra Hamar uten sertifikat. Likevel fungerer toget, som hun selv sier, helt prima. For å komme seg til toget, går hun enten de snaut tre kilometerne til Moelv stasjon, eller så kjører moren henne til og fra stasjonen. Pendlerstrekningen tar nå rett over to timer. Noen ganger kunne Joanne håpe at det gikk litt fortere. Om noen år skal ønsket hennes gå i oppfyllelse, ifølge Gorm Frimannslund, konsernsjef i Bane NOR.  

– Det er veldig bra at vi satser på toget.

Joanne Brynildsen

Eneste fra Hamar uten sertifikat

Om Joanne ønsker å benytte sykkel fra gården til Hamar stasjon, som bare er litt lengre enn til Moelv for henne, har konsernsjefen enda en god nyhet. 

Et viktig satsingsområde

 

– I Bane NOR jobber vi hele tiden for at flere kan ta mer tog. Dovrebanen og InterCity-strekningen til Hamar er derfor, i likhet med de andre hovedlinjene på Østlandet, viktige satsingsområder. I første omgang vil det bygges dobbeltspor til Hamar, noe som vil bety en reisetid på rett over én time på denne strekningen. Siden er det også planlagt dobbeltspor til Lillehammer og videre nordover på Dovrebanen, melder Frimannslund.  

– Det er planlagt en stor oppgradering av Hamar stasjon for å skape et enda bedre knutepunkt for regionen. Her skal det det bygges både leiligheter og kontorbygg så flere kan bo og jobbe rett ved jernbanen.  Dessuten blir det etablert et helt nytt sykkelhotell. Så da kan Joanne også benytte sykkel de gangene hun ikke tar med seg veldig mye grønnsaker. Sykkelhotellet er ett av flere virkemiddel for å gjøre det enklere for folk å benytte miljøvennlige tilbringerløsninger inn til togstasjonen, forteller konsernsjefen.

Joanne, som akkurat er i full gang med å planlegge nye restaurantprosjekter i hovedstaden, ser ingen grunn til ikke å fortsette å benytte toget i mange år framover.

Derfor ser hun på modernisering og forbedring på strekningen som veldig kjærkomment. – For meg betyr raskere tog at jeg kan skryte av å servere enda ferskere egendyrkete og økologiske grønnsaker i restaurantene mine. Ikke minst blir det fint å fortelle at de også er fraktet med et bærekraftig transportmiddel, avslutter Joanne.

Knutepunkt – hva og hvorfor

  • Et sted der flere transportformer møtes
  • Gjør det mulig for flere å reise miljøvennlig til og fra jobb
  • Tiltrekker seg handel og næring fordi det er lett å komme til for mange mennesker
  • Sparer dyrket mark og urørt natur ved at boliger og næringsliv samles på sentrale områder
  • Fremmer utvikling av gode steder, byer og regioner

Perle pendler

Nicolas Perle er fra Finnmark. Der har de ikke tog.

Sykkel, sparkesykkel og flyvende teppe

Med trygg parkering for sykler og andre tohjulinger øker stasjonen sin verdi som knutepunkt.

Banepodden

Hør hva vi gjør for at flere kan ta mer tog

Lytt til podkast