Hva er signalfeil? Bane NOR forklarer
Signalfeil er blant ordene vi liker minst. For det kan bety at reisende ikke får tilbudet de har betalt for, og må slite med forsinkelser og innstilte avganger.
Signalfeil er blant ordene vi liker minst. For det kan bety at reisende ikke får tilbudet de har betalt for, og må slite med forsinkelser og innstilte avganger.
Randklev bru åpner etter planen 20. mai, og da er hele Dovrebanen igjen åpen for togtrafikk. Passasjerer kan dermed reise klima- og miljøvennlig med tog gjennom hele Gudbrandsdalen. Godstrafikken kan gjenopptas på Dovrebanen, og flere persontog kan kjøre på Rørosbanen.
Bane NOR skal skifte strømlinene i Blixtunnelen, og stenger derfor det ene tunnelløpet fra og med 15. april.
I årene framover vil regjeringen prioritere vedlikehold og fornyelse av eksisterende jernbane. I tillegg prioriteres flere nye investeringstiltak som skal gi et bedre togtilbud til de reisende. Dette er i tråd med hva Bane NOR og Jernbanedirektoratet har spilt inn til NTP for 2025-2036.
Her finner du status over situasjonen etter ekstremværet og utfordringene på Dovrebanen og Randklev bru. Vi har også satt opp et webkamera ved Randklev bru så du kan følge utbedringene.
Toget kan ikkje svinga unna og kan bruka opptil éin kilometer på å stoppa. Det er med livet som innsats å ikkje følgja trafikkreglane på ein planovergang.
En satsing på jernbane er en satsing på en bærekraftig fremtid. Les mer om hvordan vi jobber med bærekraft!
Vi har tre hovedmål: styrke arbeidet med bærekraft, øke kundefokuset og bli mer kostnadseffektive. Les mer om strategien vår fram mot 2025.
Vi knytter by og bygd tettere sammen. Vi bygger og moderniserer jernbanen slik at folk kan bo der de vil, jobbe der de må og reise mest mulig bærekraftig. Se våre markedskampanjer om hvordan vi jobber for å få det til!
Randklev bru i Ringebu kommune vart teken av flaum og øydelagt etter ekstremvêret «Hans» herjingar på Austlandet. Førebels estimat er at sambandet over Lågen er retta opp igjen innan sommaren 2024.
Prosjektet legger til rette for mer miljøvennlige og moderne tog med større kapasitet, også for gods, samt sømløs overgang ved grensen til Sverige.
Vi bygger dobbeltspor gjennom Stange kommune, fra Kleverud i sør til Åkersvika i nord. Når sporet står klart får togpassasjerer flere avganger og kortere reisetid mellom Hamar og Oslo.
Vi digitaliserer jernbanen med et nytt signalsystem. Det skal gi færre forsinkelser og flere tog i rute for passasjerer og gods.
Vi bygger nytt dobbeltspor fra Drammen til Kobbervikdalen. Vi oppgraderer også Drammen stasjon, for å sikre stasjonen bedre mot flom.
Me arbeider med å styrkja kapasiteten for godstrafikk mellom Oslo og Bergen. Først legg me til rette for lengre godstog ved å forlengja tre kryssingsspor på Dale, Veme og Sandermosen.