Ofte stilte spørsmål

Har du problemer med å ta i bruk den nye kursportalen? Sjekk svarene på de ofte stilte spørsmålene som du finner under, fordelt på temaer.

Sikkerhetskurs del 1 er tilgjengelig i Bane NOR sin nye kursportal, slik at de som har en brukerkonto kan ta kurset der. For disse vil historikken for gjennomført kurs dokumenteres i kursportalen.

Er du ansatt i Bane NOR? Logg inn i kursportalen via Banenettet.
Er du ekstern bruker? Trykk her for å komme til Bane NORs kursportal.


Har man utfordringer med å komme seg inn i den nye kursportalen, og man ikke finner hjelp på denne siden eller via support i tide, vil det være mulig å ta sikkerhetskurs del 1 i den gamle læringsportalen her: https://laringsportalen.banenor.no/
MERK: Det er anbefalt å benytte den nye kursportalen. Tar du kurset i den gamle læringsportalen må du huske å ta ut kursbevis og bruke dette for å dokumentere gjennomføringen din, da det ikke vil bli overført mer data fra gammel til ny portal.

Første gangs registrering

Ny ekstern bruker Jeg er en ny ekstern læringsbruker ved Bane NOR og Norsk jernbaneskole. Hvordan oppretter jeg en brukerkonto i ny kursportal?

Hvis du er en ny ekstern læringsbruker, kan du registrere en ny konto ved å klikke på denne lenken.

Her får du opp tre valg:

  1. Velg «Gratis e-læring» om du er her utelukkende for å ta Bane NORs sikkerhetskurs eller annen gratis opplæring.
  2. Velg «Full kurskatalog» for å få tilgang til hele kurskatalogen (f. eks hvis du skal ta et eller flere kurs ved Norsk jernbaneskole)
  3. Velg «Fører» hvis du skal ha føreropplæring

Husk at du må ha et HMS-kort for å registrere en bruker. HMS-kort kan du bestille her.

Registrere firma/Opprette kundenummer hos BaneNOR Finner du ikke firma ditt når du forsøker å opprette bruker?

Send en mail med følgende informasjon til regnskap@banenor.no»

  • Organisasjonsnummer
  • Firmanavn
  • Fakturaadresse dersom dette ikke er det samme som firmaadresse i Brønnøysundregisteret
  • Epostadresse for fakturamottak om firma ikke er reg i ELMA
  • Kontaktperson
HMS-kort Jeg har ikke HMS-kort. Hvor går jeg for å ordne dette?

Du må ha et HMS-kort for å registrere en brukerkonto i ny kursportal. HMS-kort kan du bestille ved å klikke her.

Legge inn/Oppdatere HMS kort Jeg skal legge til eller oppdatere mitt HMS-kortnummer.
  • Logg inn med e-postadresse og passord.
  • Klikk på "Oppdater brukerkonto" i rammen "Din konto.
  • Her finner du all din informasjon. For å endre HMS-kort, endrer du dette i feltet "HMS-kortnummer".
  • Trykk "Update" for å lagre endringene.
Firma - ID Jeg blir bedt om å legge inn firma-id. Hva er dette?

I noen tilfeller vil du bli bedt om å oppgi Firma-ID. Se på videoen som er lastet opp i høyremargen for din aktuelle enhet.

Opplever du fortsatt problemer, må du ta kontakt med support på eksternsupport-DRIV@banenor.no

Fødselsnummer Jeg forsøker å opprette en ny brukerkonto, men kommer ikke videre fordi det står at fødselsnummeret allerede er i bruk. Hva gjør jeg?
  • Kursportalen kjører duplikatsjekk på fødselsnummer, slik at en person kun kan registrere én brukerkonto i systemet. Hvis det allerede er en bruker registrert på fødselsnummeret, betyr det at du allerede har en bruker.
  • Du må derfor logge inn på din eksisterende bruker med den registrerte e-postadressen. Hvis du ikke vet hvilken epostadresse du skal logge deg inn med, vennligst ta kontakt med eksternsupport-DRIV@banenor.no
Ingen e-post Jeg har ikke mottatt noen e-post for registrering av passord for førstegangs pålogging. Hva gjør jeg?
  • Alle som har hatt en konto ved Norsk jernbaneskole sitt gamle kursadministrasjonssystem (KAS) eller i Bane NORs Læringsportal (SmartLearn), skal ha mottatt en e-post med instruksjoner for hvordan man registrerer passord i kursportalen.
  • Kursportalen bruker e-post som brukernavn. E-postadressen som er brukt er den som var som registrert på deg i KAS/Bane NORs Læringsportal (SmartLearn) i oktober-november 2020.
  • Hvis du har byttet arbeidsgiver og e-postadresse uten å oppdatere den i KAS/Læringsportalen, vennligst ta kontakt med eksternsupport-DRIV@banenor.no for å få instruksjonene tilsendt på en ny e-postadresse.
Bruk av mobil Kan kursdeltagere som ikke er ansatt i Bane NOR bruke kursportalen fra nettleser på mobil eller nettbrett?

Ja, se på videoen som er lastet opp i høyremargen for din aktuelle enhet.

Innlogging

Logge på portalen Hvordan logger jeg meg inn i ny kursportal?
  • Når du har registrert en brukerkonto og passord, kan du logge inn på systemet her.
  • Brukernavn er den registrerte e-postadressen din.
Glemt passord Jeg har glemt passordet. Hva gjør jeg?
  • Hvis du allerede har registrert et passord og vært innlogget i systemet, men ikke lengre husker passordet, gå til innloggingssiden, trykk “Glemt passord?” og skriv inn den registrerte e-postadressen.
  • Hvis du aldri har logget på systemet, må du først registrere et passord. Du skal ha mottatt en e-post med instruksjoner for hvordan du går frem.
  • Hvis du ikke har mottatt denne e-posten, vennligst ta kontakt med eksternsupport-DRIV@banenor.no for å få instruksjonene tilsendt på nytt.
Glemt e-postadresse Jeg husker ikke e-postadressen. Hva gjør jeg?
  • Alle som har hatt en konto ved Norsk jernbaneskole sitt gamle kursadministrasjonssystem (KAS) eller Bane NORs gamle Læringsportal (SmartLearn) skal ha mottatt en e-post med instruksjoner for hvordan man registrerer passord.
  • E-postadressen er den som var som registrert på deg i oktober-november 2020.
  • Hvis du ikke har mottatt denne e-posten, vennligst ta kontakt med eksternsupport-DRIV@banenor.no for å få instruksjonene tilsendt på nytt.
Bytte e-postadresse Jeg har byttet arbeidsgiver og e-postadresse. Hva gjør jeg?

Hvis du har byttet arbeidsgiver og e-post uten å oppdatere den i KAS/Læringsportalen, vennligst ta kontakt med eksternsupport-DRIV@banenor.no for å få instruksjonene tilsendt på ny e-postadresse.

Endringer/oppdateringer på bruker etter vellykket innlogging

Endre brukerinfo Jeg har skiftet arbeidsgiver. Hvordan oppdaterer jeg min brukerinformasjon i systemet?
  • Logg inn med e-postadresse og passord
  • Klikk på «Oppdater arbeidsgiver» i rammen nederst til høyre som heter «Din konto»
  • Under «Informasjon om arbeidsgiver» klikk på rullegardinmenyen «Selskap/Firma».
  • Hvis du ikke finner din nye arbeidsgiver på listen, må din arbeidsgiver etablere et kundeforhold med Bane NOR. Ta kontakt med regnskap@banenor.no
  • Valgfritt: hvis din nye arbeidsgiver ønsker å benytte intern faktureringsinformasjon, skal dette skrives inn i feltet «Referansenummer for fakturering».
  • Fyll inn navnet på din nye personalleder og hans/hennes e-postadresse
  • NB! Dersom din registrerte e-postadresse er fra din tidligere arbeidsgiver, må denne også oppdateres (under «Basisinformasjon» til venstre i bildet)
  • Avslutt med å klikke på «Oppdatér» nederst til høyre.
Bytte passord Jeg vil skifte passord. Hvordan gjør jeg det i systemet?
  • Logg inn med e-postadresse og passord
  • Klikk «Endre passord» i rammen nederst til høyre som heter «Din konto»
  • I skjemaet som kommer opp, skriver du inn et nytt passord i det første feltet
  • I den andre feltet gjentar du passordet
  • Valgfritt: velge språk
  • Avslutt med å klikke på «Oppdater» nederst til høyre
Type brukerkonto Jeg vil skifte brukerkonto fra en til en annen (gratis e-læring, full kurskatalog, føreropplæring). Hvordan gjør jeg det i systemet?
  • Hvis du ønsker å skifte brukerkonto (fra f. eks «Gratis e-læring» til «Full kurskatalog», kan du gjøre dette selv i systemet etter at du har logget inn.
  • Logg inn med e-postadresse og passord
  • Klikk «Oppdater brukerkonto» i rammen nederst til høyre som heter «Din konto»
  • På denne siden ser du hvilken brukerkonto som er registrert på det. Det er alternativet som er markert i blått som er den gjeldende brukerkonto.
  • Hvis du ønsker å gå fra «Gratis e-læring» til «Full kurskatalog», klikker du på «Full kurskatalog» og fyller inn nødvendige informasjonsfelter
  • Hvis du ønsker å få fra «Full kurskatalog» til «Føreropplæring», klikker du på «Føreropplæring» og fyller inn nødvendig informasjon om førere
  • Avslutt med å klikke på «Oppdater» nederst til høyre

Hjelp og støtte rundt kurs og opplæringsløp

Sikkerhetskurs - Del 2: Fareblind Hvordan melder jeg meg på Sikkerhetskurs - Del 2: Fareblind?

Sikkerhetskurs - Del 2: Fareblind tilbys ikke av Bane NOR, men av en ekstern aktør, og er tilgjengelig her: https://banenor.muniolms.com/no/registration/MJHF-JA3B-MA84  

Merk at ferdig gjennomført/bestått kurs ikke vil inngå i din læringshistorikk i Bane NORs kursportal, slik at du må ta ut ditt kursbevis etter gjennomført kurs i systemet og medbringe dette ved arbeid på/i anlegg.

Finne kurs Hvordan finner jeg det kurset jeg ønsker å ta?
  • Det er flere måter å finne ønsket kurs.
  • Søk – fra startsiden er det et søkefelt hvor det står «Hva vil du LÆRE i dag?». I dette søkefeltet kan du skrive inn kurset du leter etter. Underveis mens du skriver vil det komme opp forslag basert på det du har skrevet fortløpende
  • Bla gjennom alle kurs – fra startsiden er det en lenke rett under søkefeltet som heter «Bla gjennom alle kurs». Når du klikker her, kommer du inn i kurskatalogen. Her er den en knapp som heter «Alle kategorier» hvor du kan gå videre inn og finne kurs sortert på fagområder.
  • Hvis du ikke finner kurset du er på jakt etter, kan du sende en henvendelse til eksternsupport-DRIV@banenor.no
Ingen kursdato Jeg finner ikke en oppsatt dato for kurset jeg ønsker å ta. Hva gjør jeg?
  • Kurskalenderen er under kontinuerlig oppdatering, og kurs som har fått oppsatt dato/sted vil alltid reflekteres i kurskalenderen
  • Hvis det ikke er oppsatt noen framtidig dato/sted for kurset du ønsker å ta, kan du be om ny dato ved å klikke på «Be om ny kursenhet»
  • For andre kursrelaterte forespørsler, vennligst ta kontakt med eksternsupport-DRIV@banenor.no
Kurset er fullt Kurset jeg ønsker å ta er fullbooket. Hva gjør jeg?
  • Antall ledige plasser for et kurs vil alltid vises i kurskalenderen
  • Hvis kurset er fullbooket, går det an å sette seg på venteliste. Du vil da automatisk bli tildelt plass dersom det blir ledige plasser, og vil få beskjed hvis du blir meldt på kurset.
Begreper Hva er forskjellen på et «opplæringsløp» og et «klasseromskurs»?
  • Et opplæringsløp er alt du skal igjennom for å få opplæringen din godkjent. Det betyr at et opplæringsløp f. eks kan inneholde et klasseromskurs, e-læring, skriftlig eksamen, praktisk eksamen, praksis etc. Det er opplæringsløpet du må melde deg på for å få gjennomført hele kurset/opplæringen.
  • En del av våre kurs har en tidsbegrensning på gyldighet, og derfor inngår disse i et opplæringsløp i systemet. Det betyr at du vil motta varsler når kurset er på vei til å utløpe slik at du kan planlegge for repetisjonstrening.
  • Når du tilordnes et opplæringsløp, vil opplæringsplanen din automatisk vise alt du må gjennom for å få opplæringsløpet godkjent.
  • Merk! Selv om du er tilordnet et opplæringsløp som inneholder et klasseromskurs, må du fortsatt melde deg på en bestemt dato/sted for klasseromskurset.
  • Et klasseromskurs har oppsatt dato/sted, instruktør, og vil normalt kreve fysisk oppmøte. I kurskalenderen kan du se ledige plasser på hvert enkelt kurs som er oppført.
Tidligere kurs Jeg finner ikke kurshistorikken min – hva gjør jeg?
  • Kurshistorikken som er lagret på deg finner du under «Min kurshistorikk» på startsiden.
Kurshistorikken Jeg forstår ikke kurshistorikken min – hvordan skal jeg forstå den?
  • Kurshistorikken i den nye kursportalen er satt opp etter en ny logikk, som gjør at du vil finne detaljert historikk på alle beståtte kurs, eksamener og delelementer som inngår i opplæringsløp som du har tatt
  • Kurshistorikken du ser i kursportalen er hentet inn fra flere ulike systemer, inkludert det tidligere kursadministrasjonssystemet til Norsk jernbaneskole (KAS), Bane NORs gamle Læringsportal (SmartLearn), kompetanseregisteret i Agresso, Modula DB og andre kompetanseregistre.
  • Aktive kurs/opplæringsløp og kurshistorikk som var gyldig 1. oktober 2020 er importert inn i det nye systemet. Inaktive kurs/opplæringsløp og eldre kurshistorikk er arkivert i databaser hos Bane NOR i en overgangsperiode
  • Hvis du finner noen feil i din kurshistorikk, eller har spørsmål til den, ta kontakt med eksternsupport-DRIV@banenor.no
Andre spørsmål Jeg finner ikke svar på det jeg lurer på – hvor henvender jeg meg?

Aktuelt

Utfordringer ved pålogging Jeg klarer ikke å logge på, hva skal jeg gjøre?

Vi er klar over at flere opplever utfordringer med å koble på. Bruk sjekklisten nedenfor for å luke ut de vanligste årsakene til påkoblingsproblemer:

  1. Er du Bane NOR-ansatt? Lenken som ligger på banenor.no er ment for eksterne, og virker ikke for ansatte i Bane NOR. Gå inn på Banenettet og logg deg inn via fanen øverst på nettsiden.
  2. Er du på mobil-appen, eller på en pad? Appen har foreløpig ikke en funksjonalitet som støttes for personale som ikke er ansatt i Bane NOR. Pad fungerer heller ikke, og vi anbefaler alle eksterne å bruke PC inntil videre.
  3. Utdatert e-postadresse/brukernavn? Brukere kan være registrert med utdatert e-postadresse inne i kursportalen. Bakgrunnen er at man f.eks har byttet arbeidsgiver, og ikke oppdatert, eller man kan ha brukt en privat e-postadresse ved opprettelse av profil. Resultatet er at man ikke får koblet inn, og at eventuelt resetting av passord også sendes til den utdaterte e-postadressen.
    1. Dersom du har mottatt en e-post med brukernavn, kan du bruke denne for å logge deg inn / resette passord.
    2. Du kan ta kontakt eksternsupport på eksternsupport-DRIV@banenor.no for å få vite om brukeren din er registrert med en e-postadresse du ikke lenger har tilgang på. Dersom det er tilfelle, må du få endret informasjonen i din profil. Bruk samme mailadresse for support.

Om ingen av punktene ovenfor virker, må du ta kontakt med support på eksternsupport-DRIV@banenor.no

Svar på henvendelse til support Jeg får ikke svar på henvendelse fra support. Hva gjør jeg?

Bane NOR opplever stor pågang av spørsmål om den nye kursportalen. Vi jobber med å svare ut så fort vi klarer.

I mellomtiden oppfordrer vi alle til å følge med her på Ofte stilte spørsmål-siden, som vi oppdaterer løpende med svar på spørsmål som kommer inn.