«Juletoget» på Dovrebanen

«Juletoget» har testet ERTMS fra Grong til Bodø.

Foto: Bane NOR

Det ser kanskje ikke helt sånn ut, men loket er utstyrt med den nyeste signalteknologien European Rail Traffic Management (ERTMS) og ble i begynnelsen av desember testet på Nordlandsbanen fra Grong til Bodø. Dette er den første strekningen som får det nye digitale signalsystemet, i oktober 2022. I dag er loket tilbake på Grorud i Oslo, hvor det vanligvis bor når vi ikke er ute og tester.

Vanligvis kalles det testtoget, men nå har Di 8-loket fått en real julemake-over av lokførerne.

– Det tok oss to timer å montere lysene etter ankomst Mosjøen torsdag 3. desember. Vi har fått mange positive tilbakemeldinger underveis. Det har til og med begynt å omtales som «juletoget» på sosiale medier, forteller lokførerer Steinar Nilsskog, som til vanlig jobber i Vy, men som nå jobber som testfører i ERTMS-programmet.

 Han og medtestfører Jan Andre Nomerstad forteller at de har hatt det veldig moro på tur. Txper, reisende og banearbeidere har stått klar langs linja og tatt bilder. Ordet har spredt seg at «juletoget» er på vei. Sjekk blant annet Norske Jernbanebilder på Facebook.

Hva er ERTMS?

Bane NOR fornyer signalanleggene på jernbanen. Dagens utdaterte teknologi erstattes med databaserte European Rail Traffic Management System (ERTMS) – et signalsystem som er felles for alle europeiske land.

For de reisende betyr ERTMS en mer stabil jernbane med høyere punktlighet, økt sikkerhet og på sikt mer kapasitet. Neste strekning med ERTMS i drift er Nordlandsbanen fra Grong til Bodø, som åpner 31. oktober 2022. Gjøvikbanen fra Roa til Gjøvik åpner få uker etter.

Med innføring av ERTMS vil Bane NOR modernisere og standardisere store deler av jernbanens signalteknologi. Det vil bidra til:

  • Færre tekniske feil som påvirker togtrafikken
  • Lavere vedlikeholdskostnader knyttet til signal- og sikringsanlegg
  • Bedre og raskere informasjon til reisende og togoperatører
  • Bedre utnyttelse av signalkompetansen i Bane NOR

Les mer om ERTMS i Norge

Når digitaliseres din jernbanestrekning? Her finner du kart med oversikt over anbefalt utrullingsplan for ERTMS (fungerer ikke i Internet Explorer).

Publisert av: