En merkedag for Vy!

På morgenen 13. desember gikk det første Vy passasjertoget fra Bergen til Arna. Samtidig startet Vy opp som operatør på Ofotbanen, som vinner av det svenske anbudet.

Fra venstre: Jørgen Hopperstad (JDIR), Pål Anthonsen (Eiendom), Amund Kjelland (Vy), Arne Fosen (Vy), Malene Fløysvik Balto (Vy), Ali Ahsan Syed (Bane NOR)

Bane NOR gratulerer Vy Tog AS med oppstarten på Trafikkpakke 3 Vest som omfatter Bergensbanen og Vossebanen.  

– Vi ønsker lykke til og skal gjøre vårt beste for at de skal lykkes, sier Terje Myrland, Direktør persontrafikk i Bane NOR.  Ali Ahsan Syed, som er Key Account Manager i Bane NOR, har jobbet sammen med Vy i ett år for å legge til rette for en god oppstart.

– Selv om Vy ikke er en ny aktør og lang erfaring med Bergensbanen, har det vært nødvendig med tett dialog og godt samarbeid for å bli klar til trafikkstart. Det synes jeg vi har klart, sier Ali. I årene fremover skal Bane NOR og Vy få til et løft på Bergensbanen. Vy har lansert Pluss, som er et forbedret komfortprodukt, et utvidet tilbud på natten og det jobbes med anskaffelse av nytt fjerntogsmateriell. Når det nye dobbeltsporet Bergen-Arna er ferdig muliggjør det 15 minutters frekvens på strekningen.

Arne Fosen, Konserndirektør Tog i Vy-gruppen forteller om hvordan dette året har vært i en omtale av oppstarten.

– Vi har på ingen måte ligget på latsiden det siste året. Det er mye som skal planlegges og settes i stand for å levere et godt tilbud, hvor nye løsninger og produkter skal bestilles, utvikles, justeres og leveres. Den jobben startet umiddelbart etter at seieren var et faktum og avtalen var signert. 

– Vi kan ikke levere et godt tilbud hver dag, uten at vi har en rekke gode samarbeidspartnere på jernbanen, langs de forskjellige strekningene og på og rundt hver eneste stasjon som vi betjener, forteller Fosen. 

Nye Ulriken tunell

Da det første passasjertog gikk fra Bergen til Arna, gikk det gjennom den nye Ulriken tunell som åpnet samme dag. Den gamle tunnelen ble åpnet i 1964, og for seks år siden startet arbeidet med ny tunell.

Flere prosjekter er planlagt for å få full effekt av den nye tunellen og for å gi et bedre tilbud på Bergensbanen. Blant annet er planen å bygge om den andre halvparten av Arna stasjon, rehabilitere den gamle tunnelen og å fullføre dobbeltsporet inn til Bergen stasjon og godsterminalen på Nygårdstangen.

Først når alt dette er klart, etter planen i 2024, blir det full effekt av den nye tunnelen med fire tog i timen mellom Arna og Bergen. I tillegg vil et nytt verksted i Bergen gjøre det mulig for Vy å bedre togtilbudet i årene som kommer.

Les mer om nye Ulrikken tunell

Bane NOR gratulerer med en god start på Trafikkpakke 3 og ser fram til et fortsatt godt samarbeid om gode resultater for Bergensbanen. 

Publisert av: